Föräldrarna i fokus när ungdomsfylleriet ska stoppas

Det är föräldrarna som är i fokus när Polisen, Systembolaget, IOGT-NTO, länsstyrelsen och kommunen samarbetar för att minska ungdomsfylleriet på valborgsmässoafton.- Huvudsyftet är att få föräldrarna att förstå riskerna och dra gränser, säger Mats Burman, länsstyrelsen.

Anders Larsson, Polisen, Agneta Hedenström, rektor Tunaskolan, Sigrid Söderholm, IOGT-NTO, Anders Blomqvist, Systembolaget, och Mats Burman, länsstyrelsen, satsar på samarbete för att stävja ungdomsfylleriet. FOTO: Ulf Persson

Anders Larsson, Polisen, Agneta Hedenström, rektor Tunaskolan, Sigrid Söderholm, IOGT-NTO, Anders Blomqvist, Systembolaget, och Mats Burman, länsstyrelsen, satsar på samarbete för att stävja ungdomsfylleriet. FOTO: Ulf Persson

Foto: Ulf Persson

LULEÅ2010-04-30 06:00

Valborgsmässoafton är en så kallad högriskkväll när det gäller ungdomsfylleri och den högtid då många unga begår sin alkoholdebut.
Nu går myndigheter och organisationer samman för att gemensamt motarbeta ungdomsfylleriet. Det är föräldrarnas roll som betonas.
- Föräldraansvaret handlar inte bara om att låta bli att köpa ut åt sina ungdomar och sätta tydliga gränser utan också om att hålla koll på sina barn. Som tonårsförälder är det bra om man kan låta bli att dricka själv under helgerna så att man kan skjutsa och hämta sina ungdomar, säger polisbefälet Anders Larsson.
Men det finns ju tyvärr ungdomar vars föräldrar inte bryr sig. Lämnas inte de ungdomarna i sticket om man fokuserar på föräldrarna?
- Man når naturligtvis inte alla. Men vi når många och dert har visat sig att det får stor positiv effekt att göra föräldrarna mdvetna om riskerna och stärka dem i föräldrarollen så att de sätter gränser, säger Mats Burman, länsstyrelsens samordnare i alkohol- och narkotikafrågor.
Det är inte bara under valborgshelgen som samarbetet mot ungdomsfylleriet ska pågå. Norrbotten är ett av tio län i landet som omfattas av kampanjen "Tänk om" (se faktaruta).
Beror det på att Norrbotten har utmärkt sig på ett negativt sätt när det gäller ungdomar och alkohol?
- Nej, tvärtom! Norrbotten är bäst i landet. En intervjuundersökning visar att i Norrbotten är det bara var tionde förälder till en 15-åring som låtit sina barn smaka alkohol hemma. Det är väl just för vi är bra på det här i Norrbotten och aktiva som vi är med i kampanjen, säger Mats Burman.
Tänk om-kampanjen i Norrbotten kommer att pågå hela sommaren och de samarbetande myndigheterna och organisationerna ska bland annat arbeta aktivt på olika sommarfestivaler.
FAKTA Tänk om
➤ Syftet med informationskampanjen Tänk om är att sprida kunskap till föräldrar om tonåringar och alkohol. Forskning visar att föräldrar genom sin roll som gränssättare och vuxna förebilder har stora möjligheter att påverka sina barns alkoholdebut och framtida konsumtionsmönster. Det övergripande målet för Tänk om är att minska tillgängligheten av alkohol för tonåringar genom att få tonårsföräldrar att:
➤ Förstå riskerna med en tidig alkoholdebut.
➤ Inse vikten av tydlig gränssättning, normer och värderingar kring alkohol.
➤ Aktivt avstå från att köpa ut alkohol till ungdomar under 20 år.
➤ Insatsen genomförs av Statens folkhälsoinstitut i samarbete med Systembolaget, polisen och IOGT-NTO.
Läs mer: www.tänkom.nu
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!