Trafikverket svarar: För att få ner hastigheten har Trafikverket målat en körbana som är så smal att två bilar inte kan mötas, men så att vägrenarna på båda sidor om körbanan blir bredare för att kunna användas av oskyddade trafikanter som gångtrafikanter och cyklister.
– Hela tanken är att man måste samsas om vägen. Är det någon som går eller cyklar där så måste du som bilist lätta på gasen. Är det ingen där så får du köra ut och nyttja vägrenen, säger Johanna Jakobsson som är åtgärdsplanerare vid Trafikverket.
Bygdeväg eller bymiljöväg kallar Trafikverket det när de målat ett körfält så smalt att det inte går att mötas men med bredare vägrenar.
Att måla vägen så är en vägtyp som för ett år sedan testades utanför Helsingborg. Kritikerna hävdade då att gång- och cykeltrafikanterna kunde invaggas i en falsk trygghet då de kan tro att vägrenen är ett gång- och cykelfält. Enligt Trafikverket finns motsvarande vägtyp i Danmark där den kallas 2 minus 1-vägar. Utvärderingar där visar att olyckorna minskat med 25 procent, men det den endast används på lågtrafikerade sträckor är det svårt att dra några säkra slutsatser om effekter på trafiksäkerheten.
Kostnaden för att bygga en cykel- och gångväg skiljer sig väsentligt mot att anlägga en bygdeväg, dvs att måla dit strecken.
– En gång- och cykelväg kostar inklusive planering och produktion 6000-7000 kronor per meter. En målning kostar några hundra kronor metern, säger Johanna Jakobsson, Trafikverket.
I Norrbotten har Trafikverket anlagt bygdevägar under flera år utan att det då kallades bygdevägar. Några exempel som Johanna Jakobsson ger är Avan, Heden i Boden, Jämsön och så en variant i Roknäs.
I Heden anlade de förutom målningen en chikan. Den gör att bilarna måste göra en sidoförflyttning. Den kostade under 100 000 kronor.
Det finns flera olika fartdämpande åtgärder som kan anläggas men de har olika nackdelar.
– Fartgupp undviker vi när det är nära bostadsbebyggelse för de skapar både buller och vibrationer som kan orsaka sättningar i hus. Men de är väldigt effektiva, säger Johanna Jakobsson.
En annan fartdämpande åtgärd är chikaner där är nackdelen att om det är tätt mellan in- och utfarter så kan det göra att det inte går att svänga in på infarterna. Men vägens bärighet spelar också in.
På Trafikverket är man medveten om de höga hastigheterna i Kallax.
– I höst ska vi åka till Kallax och titta på om och vad vi kan göra för att förbättra situationen med de höga hastigheterna, säger Johanna Jakobsson, åtgärdsplanerare vid Trafikverket.