I Kiruna ska förskolecheferna utreda just den här frågan och där efterfråga förskolepersonal tydligare regler, rapporterade Nordnytt tidigare i veckan. I Kiruna arbetar många skift vilket ger ledigveckor och föräldrar lämnar sina barn på dagis medan de själv är hemma.
Även i Luleå diskuteras det här bland personal, förskolechefer och föräldrar.
– Jag tycker själv att det inte har varit ett jättestort problem. Man måste göra en bedömning individuellt, från familj till familj, säger Pia Engberg, förskolechef på Hägerns förskola och Montessoriförskolan.
Barn vars föräldrar arbetar eller studerar erbjuds plats i förskola i samma omfattning som arbetet och studierna inklusive restiden tar. Och barn som har föräldrar som är arbetssökande eller föräldralediga har rätt att vara på dagis 15 timmar per vecka.
Är det okej att lämna barnet på förskolan om på ledig dag?
– Det är då man hamnar i någon slags klurighet. Vi måste se till barnens bästa hela tiden och då hamnar vi ju i frågan, vem avgör vad som är barnens bästa? Vi måste utifrån den situation som vi har tillsammans med familjen komma fram till det. I vissa fall kan det vara bra att barnet kommer till förskolan för att upprätthålla sitt sociala liv i barngruppen. Man kan tänka på många olika sätt, är det en ensamstående förälder som aldrig hinner göra något själv kan det vara bra för barnet att den föräldern kommer iväg, säger Pia Engberg som ser att beteendena förändras över tid.
– Det är tajtare på förskolorna och större barngrupper än förr. Föräldrarna har det också tajtare och tullar på sina gränser åt andra hållet.
Pia Engberg upplever att föräldrarna i dag funderar mer över om de räcker till och ifrågasätter sitt eget värde på ett annat sätt.
– Förskolorna profilerar ju sig på ett annat sätt i dag, det står i läroplanen. Förskolan betyder mycket för barnen men inte i förhållande till vad föräldrarna gör. Men ändå undrar jag om vi inte någonstans har tagit av föräldrarna deras värde, för det tycks som att många tror att man inte är en bra förälder om man bara är hemma med barnen och strosar på. Det finns någon slags känsla av att man måste göra något med barnen hela tiden.
Barn- och utbildningsnämnden i Luleå har inga avsikter att se över reglerna.
– Jag tycker inte att man ska ha den här diskussionen överhuvudtaget, utan man ska titta på varje barns behov, säger ordförande Ingrid Norberg (S).