”För mig var Stella Marina en lyckobåt”

I 45 år har den tagit Luleåborna ut till skärgården. Nu berättar vi passagerarbåten Stella Marinas historia.

Hela sommaren. Hela somrarna tar Stella Marina Luleåbor till Klubbviken och tillbaka till södra hamn flera gånger per dag.

Hela sommaren. Hela somrarna tar Stella Marina Luleåbor till Klubbviken och tillbaka till södra hamn flera gånger per dag.

Foto: Petra Älvstrand

Luleå2017-06-21 05:55

Kuriren fick en pratstund med Christer Josefsson. Han är den ena halvan av Bröderna Josefssons rederi som haft Stella Marina i sin ägo i närmare 40 år.

– Förutom till Klubbviken åkte vi rundturer från norra hamn till den stora muddringsflottan och tillbaka igen. Det tog ungefär en och en halv timme. Även om det regnade var det fullsatt på båten under turerna, berättar Christer Josefsson.

1949 byggdes båten av Gustafsson & Anderssons varvs AB i Lidingö.Fartyget skulle ta besökare till och från Skokloster slott, som ligger på en halvö i Mälaren.

Numera är Christer Josefsson pensionär och styr en mindre båt i Luleå skärgård tillsammans med sin fru. Under hans samtal med Kuriren hörs nostalgin i hans röst när han pratar om trotjänaren.

– För mig var Stella Marina en lyckobåt, säger han.

Trots båtens långa historia har den för det mesta varit olycksfri. Förutom en gång på 1970-talet. Christer Josefsson befann sig ombord nära Bergnäsbron när fyra ungdomar i en mindre plastbåt körde rakt in i Stella Marina.

– De åkte rakt in i stäven där fram på henne i ungefär 25 knop. Vi hade 60 passagerare ombord. Vi kastade livbojor och min fru lyckades få upp ungdomarna ur vattnet, säger Christer Josefsson.

Som tur var fick fartyget inga märkbara skador. Händelsen ledde till rättegång och ungdomarna dömdes för vårdslöshet i sjötrafik.

Tidigt 1960-tal kom Stella Marina till Luleå. Här fick den däremot bara stanna några år innan det var dags för flytt söderut igen. När Bröderna Josefsson rederi köpte båten 1972 fick den komma tillbaka till Luleå, kanske för gott. Sedan 2011 ägs Stella Marina av Condor shipping. Den förebereds nu för ännu en sommar i tjänst, säsongspremiären äger rum 24 juni.

– Stella Marina går som en klocka och är väldigt driftsäker. Det blir lugn och säker körning även om det är oväder. Hon hittar på egen hand fram och tillbaka till ön, säger Johan Björklund, delägare i Condor Shipping, med ett gott skratt.

De senaste två åren har företaget rustat upp båten för närmare två miljoner kronor. Bland annat har den fått tillbaka sin röda färg efter att ha varit målad blå i några år. Nytt för i år är att kaffe ska säljas ombord.

– När vi förbereder henne för säsongen kontrollerar vi att livflottarna är hela och fräscha. Hon servas, får ny olja och vi kollar att allt är okej, säger Johan Björklund.

Han menar att så fort solen kikar fram blir det fullsatt ombord på Stella Marina. Båten är en av Sveriges äldsta nitade aluminiumbåtar som fortfarande är i drift.

– Man byggde så förr. Numera är det oftast svetsning som gäller, men den här är nitad. Det är ganska fränt att hon är i det skick hon är, säger Johan Björklund.

0920-262770

Stella Marina byggdes 1949 av Gustafsson & Anderssons varvs AB i Lidingö, som nu för tiden heter Boghammar Marin. Båten är 20 meter lång och fyra meter bred. Stella Marinas nuvarande motor är en Volvo-Penta D6-310 diesel med en effekt på 227 kilowatt. Idag körs Stella Marina från södra hamn till Klubbviken och tillbaka ungefär åtta vändor om dagen hela somrarna. Den körs även som charterbåt när det finns tid. Ombord får det plats 128 personer totalt, varav två tillhör besättningen. Men Condor shipping låter 110 personer gå ombord, eftersom många har med sig saker som tar plats, till exempel barnvagnar, kylväskor, rullstolar eller badleksaker. Numera bokas biljetter enbart på nätet. Condor shipping har fem anställda skeppare som kör Stella Marina.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om