Till Foodoras matvarulager i källaren under Shoppning kommer bilbuden i rosa jackor och hämtar påsar med beställd mat. De kör också ut åt restauranger och andra butiker som har avtal med Foodora.
De här bilbuden omfattas inte av något kollektivavtal. Många av dem befinner sig i en utsatt situation och vissa är beroende av inkomsten för att få permanent uppehållstillstånd. Ingen av dem NSD frågar vågar därför figurera i tidningen med namn och bild, men Ali går med på att bli fotograferad bakifrån.
Ali tillhör dem som jobbar med egen bil. Att vara bilbud är hans enda jobb och försörjning, men han är ganska ny på företaget och osäker på vad timlönen blir i snitt. Dessutom varierar arbetstiden från månad till månad. Hittills uppskattar han att han har kunnat dra in ungefär 10 000 kronor i månaden efter skatt.
– Men då köper jag bensinen själv, säger han.
Den som kör egen bil står också för bilförsäkring och alla övriga omkostnader som gäller bilen.
För att få veta mer om arbetsförhållandena tar NSD kontakt med "John" som tidigare har jobbat på Foodora i Norrbotten, men har slutat. Trots det vill han försäkra sig om att vara helt anonym och även han heter egentligen något annat.
Han förklarar hur ersättningarna ser ut. Det är en djungel att sätta sig in i.
Bilbuden har en garantilön på 100 kronor i timmen. Den som kör egen bil har en högre garanterad lön, 120 kronor per timme, än den som kör någon av Foodoras egna rosa elbilar.
Därutöver får de betalt per leverans och kilometer, så lönen styrs av hur många beställningar som kommer in.
– Foodora talar inte sanning i sin marknadsföring när de säger att man kan tjäna 200 kronor i timmen. En väldigt bra dag kan du, om du kör din egen bil, komma upp i 190 kronor. Enda sättet att tjäna mer pengar är att arbeta längre.
Däri ligger nästa problem. Det är svårt att få heltid på Foodora.
– De måste ge dig minst tio timmar per vecka, men det gör de inte alltid. Som anställd måste du ligga på företaget för att få dina timmar.
Anställningskontrakten är ofta korta och den som begår ett misstag riskerar att inte få förlängt.
Bilarna ett kapitel för sig. Den som kör egen bil får ingen hjälp om bilen går sönder och ingen lön medan bilen är på reparation enligt Johns erfarenheter.
Den som kör firmabil kan ta en annan bil – om det finns någon ledig.
Han minns särskilt förra vintern då det var väldigt kallt, 37–38 minusgrader.
– Bilarna fungerade inte, vi kunde inte jobba och fick inga pengar. Det gällde alla.
De som kör egna bilar har i regel de billigaste som går att få tag i.
– Säkerhet är inte prioriterat i företaget. De säger åt dig att ta hand om bilen, men du får till exempel inte extra betalt på vintern.
Kontakten mellan de anställda och företaget beskriver han som dålig.
– 90 procent av de som jobbar åt Foodora är immigranter. Även om det finns de som har doktorerat förutsätter arbetsgivaren att det är de mest lågutbildade i samhället och agerar som att man inte kan eller förstår något.
Kände du dig uppskattad för ditt arbete?
– Nej, inte alls. Folk jobbar inte hos Foodora för att få uppskattning. De jobbar för att de har svårt att hitta andra jobb – och för att de behöver pengar.