"Folk tutar och gör tummen upp"

30 lastbilar rullade genom Storheden på lördagsförmiddagen som en del av en stor manifestation för bättre konkurrensvillkor. "Folk tutar och gör tummen upp åt oss", säger Niklas Stridsman, regionalt skyddsombud på Transport Norrbotten.

VILL HA BÄTTRE VILLKOR. Åkerinäringen vill ha bättre villkor. Under lördagen manifesterade de genom långa lastbilskorteger, bland annat i Luleå. Anders Zeidliz, yrkeschaufför, Leif Pettersson, (S)-ledamot i trafikutskottet och Niklas Stridsman, regionalt skyddsombud på Transport Norrbotten.

VILL HA BÄTTRE VILLKOR. Åkerinäringen vill ha bättre villkor. Under lördagen manifesterade de genom långa lastbilskorteger, bland annat i Luleå. Anders Zeidliz, yrkeschaufför, Leif Pettersson, (S)-ledamot i trafikutskottet och Niklas Stridsman, regionalt skyddsombud på Transport Norrbotten.

Foto: Jessica Rosengren

LULEÅ2015-12-19 14:40

Bättre och schysstare villkor på vägarna var budskapet under manifestationen #Här stannar Sverige som hölls över hela Norden på lördag förmiddag, och i totalt i 17 städer i Sverige.

LÄS MER: Högljudda lastbilsprotester i landet

Bakom protesterna står rörelsen Här stannar Sverige (HSS). De vill belysa de missförhållanden som de anser finns i branschen, såsom osund konkurrens och prisdumpning med utländska chaufförer. Hela rörelsen började med att en makedonsk förare friades från brott, trots att han kört med falskt körkort.

I Luleå deltog cirka 30 lastbilar som körde genom Storheden under lördagen.

LÄS MER: Därför invaderar lastbilar Storheden

En av dem som körde var yrkeschaufför Anders Zeidlitz. På hans lastbil hängde banderollen #Här stannar Sverige och med sig i hytten hade han Leif Pettersson, ledamot i trafikutskottet och riksdagsledamot från Norrbotten.

– Det är viktigt att ha ordning och reda på vägen. Svenska regler ska gälla i Sverige och det ska vara konkurrens på lika villkor. Vi har ett bra regelverk men det följs inte av utländska förare. På sikt kan det leda till att vi inte har en svensk åkerinäring, säger Leif Pettersson.

På Coop arenas parkering bjöd Transport alla deltagare på fika efteråt. Niklas Stridsman på Transport Norrbotten framhåller att den osunda konkurrensen bland annat blivit ett arbetsmiljöproblemet.

– Rent krasst så har klimatet blivit kärvt. Företag kan uppleva sämre lönsamhet och då kanske man genar i kurvorna eller rentav lägger ner. De anställda förväntas också hinna mes mer, säger Niklas Stridsman.

Han poängterar också att det behövs fler poliskontroller.

– Jag har varit yrkeschaufför i tio år och jag trodde nog aldrig att jag skulle stå här och säga att vi har för lite poliser. Men chaufförer vill ha en bättre kontroll längs vägarna, säger Niklas Stridsman.

Totalt har 16 984 personer i hela Norden deltagit i manifestationen.

– Det är en uppmärksammad fråga. Vi når ut i sociala medier. Folk tutar, vinkar och gör tummen upp åt oss, säger Niklas Stridsman.

Han håller upp ett informationsblad om en Europeisk namninsamling för schysstare villkor som pågår just nu.

Om de lyckas få ihop en miljon namnunderskrifter måste EU se över lagstiftningen.

5 krav från Transport

Fackförbundet Transport har 63 000 medlemmar som bland annat arbetar inom åkeri, lager, terminaler, bevakning, stuveri, tidnings- och reklamdistributionsbranscherna. Här är fem åtgärder som de vill se för bättre villkor för åkerinäringen i Sverige:

¤ Effektivare kontroller och lagföring. Mer resurser till polisen för att kunna utföra kontroller, men även effektivare lagstiftning efterfrågas.

¤ Vägslitageavgift. Enligt Transport betalar inhemska åkerier högre avgifter än utländska för att trafikera svenska vägar.

¤ Skärpt beställaransvar. Den som upphandlar ska ha kontroll över vem som utför transporten.

¤ Holländsk lagstiftning. Åkerier får endast använda sig av personal som har en tillsvidareanställning, kör åkeriets lastbilar och omfattas av gällande kollektivavtal.

¤ Allmängiltiga kollektivavtal.

Källa: Transport

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om