Folie kan vara lösningen på tågkaoset

Köldexperten Anders Linné från Luleå kan rädda tågtrafiken.Tillsammans med forskare från LTU vill han testa en teknik som smälter isen på loken.? Vi vill prova det här på lok som har problem, säger han.

Anders Linné har skickat ett förslag till Banverket och SJ som kan bli räddningen på tågkaoset. Värmeslingor under loket ska undvika isbildningar, en teknik som i dag testas på vindkraftverk.

Anders Linné har skickat ett förslag till Banverket och SJ som kan bli räddningen på tågkaoset. Värmeslingor under loket ska undvika isbildningar, en teknik som i dag testas på vindkraftverk.

Foto: Göran Ström

Luleå2010-02-25 06:24

Tågförseningarna fortsätter och det är kylan som ställer till det.
Kan ha lösningen
Banverket ställde in tåget till Luleå och Narvik i går och det ersattes med bussar.  Troligtvis får även torsdagens tågresenärer, som ska norrut, förbereda sig på bussresor i stället.
Isbildning på växlarna och under loken har lett till stora förseningar i tågtrafiken under hela vintern.
Redan för ett halvår sedan skickade köldexperten Anders Linné, som driver konsultföretaget
Perforamance in cold AB, in ett
förslag till Banverket som kan bli lösningen på isproblemet.
Folie med elslingor
Idén går ut på att använda en slags ?folie? med inbyggda elslingor som ska värma upp ytor under loket och få isen att smälta.
Ett lok drar på sig tio ton is som skakas ner i underredet och sedan ner i växlarna på spåret.
Där fastnar isen och följden blir att tågpersonal får stå och knacka loss den så att loken tar sig framåt.
Folietekniken med att avisa ytor testas redan på olika vindkraftverk, bland annat i Aapua och Dorotea.
Även flygplan har använt tekniken för att avisa vingarna.
Högaktuellt
- Det är roligt att få vara med och försöka förbättra den här situationen och vi hoppas att det här ska kunna börja användas inom tre år, säger Anders Linné.
Anders Linnés förslag har legat på Banverkets bord i flera månader men på grund av de senaste dagarnas tågkaos så har förslaget helt plötsligt blivit högaktuellt.
Kreativ grupp
- Vi började diskutera den här idén i en kreativ grupp på LTU tillsammans med järnvägstekniskt centrum för ett år sedan. Vi var forskare och lokförare som kan mycket om växlar, och den gruppen tyckte att den här idén borde vara gångbar, säger Anders Linné.
Anders Linné driver sitt företag tillsammans med Ulla Juntti som har en bakgrund på Banverket och är biträdande föreståndare vid LTU:s järnvägstekniska centrum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om