Flygtrafiken begränsas i sommar

Det blir begränsningar i flygtrafiken på Kallax i sommar. Färre men längre flygpass ska också ge minskad olägenhet för de närboende. Flygdagen den 19 juni blir årets stora publika dag på F 21.Dessutom avslöjar F 21-chefen, överste Per Nilsson, att flygvapnet ska ha nationellt fokus de kommande åren.

Foto:

Luleå2011-02-21 18:06

Mellan den 27 juni och 7 augusti ska start- och landningsbanan på Kallax "toppas om". Det är en åtgärd som genomförs ungefär vart tionde år. I praktiken innebär det att banan förkortas med en kilometer, att man flyttar trösklarna så att det går att genomföra banarbete samtidigt som flygtrafiken fungerar normalt.
Dock kommer flygtrafiken att begränsas på så sätt att den pågår mellan 6 på morgonen till 21 på kvällen. Däremellan råder start- och landningsförbud.
Tabelländring
SAS har i sin nuvarande tidtabell flygningar som startar och landar efter 21 under den aktuella perioden.
Huruvida dessa avgångar flyttas eller blir inställda är inte klart.
– Jag ska be att få återkomma. Den person som har koll på det här kan jag inte få tag i. Fast det är klart vi vill flyga till Luleå, säger Malin Selander på SAS presstjänst.
2011 blir ett intensivt år på F21.
Den "stora pjäsen" rent publikt blir flygdagen söndag den 19 juni då det förväntas cirka 35000 flygintresserade till flottiljen.
– Vi räknar med att det kommer många åskådare. Det är V 75-tävlingar i Boden på lördag och flygdagen på söndag, säger Per Nilsson.
En ny version av Jas 39 Gripen ska visas upp och det kommer flygplan från Norge och Finland. Dessutom blir det artistuppträdande. Det är i år 70 år sedan F 21 sattes upp som flygbaskår.
Utmaningsmässigt är annars deltagandet i övningen "Red Flag" i Alaska den 3 till 22 oktober det stora numret.
Det är tredje gången som personal från F21 deltar i denna högkvalitativa övning.
Koncentreras
Samtidigt som markbaserade svenska förband tjänstgör i Afganistan så tyder nu det mesta på att svenska flygstridskrafter ska koncentreras till det mer traditionella svenska territorialförsvaret.
– Flygstridskrafter liksom sjöstridskrafter ska ha nationellt fokus, säger Per Nilsson.
Samövningarna med de norska och finska flygvapnen fortsätter. Under 2011 sker 64 övningstillfällen tillsammans med de nordiska flygvapnen. Per Nilsson ser positivt på att övningarna med andra länders flygförband sker i Luleå och Norrbotten.
– Det är bättre att vi bjuder in och att andra länders flygvapen kommer till oss. Det är bättre utnyttjande av skattepengar. Vi får öva i stället för att lägga pengar på boende och resor.
Den 9-15 maj deltar piloter från F21 i Artic Fighter Meet i Rovaniemi.
Det är en samövning med piloter från Norge, Finland och Sverige.
– Det är den första övningen för våra yngre piloter. Det här samarbetet över nationsgränserna är helt unikt och jag tycker att det är som en solskenshistoria.
Ny taktik
F21 har också ändrat taktik vad gäller antalet flygpass. Tidigare har piloterna tränats i fyra pass om dagen, två före lunch och två efter lund.
Nu införs i stället ett trepass-system, vilket innebär att det blir ett pass färre. Däremot blir passen längre.
Det blir också fler flygplan i luften än tidigare.
– Det betyder färre starter och landningar, säger Nilsson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!