Flygplatschefen hoppas på tåget

Nytt passagerarrekord på Luleå Airport och Kirunas flygplatschef drömmer om tåget.

LYFTER. Ann Christine Viklund, flygstationschef på Luleå Airport, som ökar antalet årspåassagerare för femte året i rad.

LYFTER. Ann Christine Viklund, flygstationschef på Luleå Airport, som ökar antalet årspåassagerare för femte året i rad.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2015-12-30 08:50

Strul i Pajala under våren med massor av inställda turer, en dip i Gällivare men annars ser det civila flygåret ut att bli bra i Norrbotten.

Arvidsjaur ökar, Kiruna håller ställningen och i Luleå var det för femte året i rad en ökning av passagerartalet.

I Kiruna bär flygplatschefen Peter Salomonsson på tankar kring framtiden.

– Vet du, när jag åker in till stan så ser jag tre byggkranar. Tre byggkranar! Vi är ju den ledande turistorten i norra Sverige med midnattssol, norrsken, ja allt i sin helhet. Den inkommande turismen är fortfarande stark och ökar för varje år. I vinter har vi 40 ankomster från Storbritannien och på julafton landade ett direktflyg från Tokyo. Jag vill skapa tillväxt och det behövs 1 000 nya hotellbäddar i Kiruna. Det saknas bäddar i Kiruna.

Vad hoppas du av framtiden?

– Flygplatsen har en otrolig påverkan i turistindustrin så jag skulle önska ett tågstopp på flygplatsen. Det behöver inte vara en tågstation men ett stopp. Mellan 70 och 80 procent av våra resenärer är turister och ska antingen in till Kiruna eller till Abisko, Riksgränsen, Björkliden eller Narvik så ett stopp vore perfekt.

Här är några kommentarer från länets flygplatser:

Luleå

– Vi ökar för femte året i rad och har i år 1 185 000 passagerare, det är en ökning med tre procent. Det är fortsatt tillväxt i regionen och besöksnäringen växer till i regionen. Vår utrikestrafik ökar, vi hade 103 000 passagerare 2014 och 108 000 i år. Däremot märker vi av avmattningen i gruvindustrin, många besöker Luleå och LKAB., säger flygstationschef Ann-Christin Viklund.

Ser du några orosmoln på himlen?

– Det skulle i så fall vara miljöskatten. Det är viktigt att vi jobbar med miljöfrågormen bioflygbränsle ’är en bättre lösning än en punktskatt på flyget. Det ger miljöeffekt över tid.

– 2016 räknar jag med att vi fortsätter att öka, jag ser gärna någon direktförbindelse med utlandet och sedan under vintern har vi två spännande direktcharterdestinationer till Jamaica och Mauritius.

Kiruna

– Jag hoppas att vi kan nå 240 000 passagerare. Vår ”all time high” är 270 000 men ett normalt år ligger vi på mellan 180 000 och 200 000 så det är ett bra år för oss. Kiruna är den ledande turistorten i norra Sverige och det märks. Mellan 70 och 80 procent av våra resenärer är inkommande turister och privatresenärer. Cirka 10 000 passagerare står industrin för. Det ser bra ut inför framtiden, vi står på tårna här i Kiruna. Det är bara att jobba på och se på möjligheterna, säger flygplatschefen Peter Salomonsson.

Arvidsjaur

– Jag tycker att der ser bra ut. Vi har ökat litet grann jämfört med förra året då vi hade 52 000 passagerare. Jet kommer att betyda mycket eftersom det bara tar en timme till Stockholm. Det är ju också 30 procents större kabinkapacitet i det nya jetplanet jämfört med tidigare. Vi har biltestare men det kommer också mycket turister och för privatresenärerna finns det mer tillgängliga stolar, säger Ralf Lundberg, flygplatschef och vd Arjeplogs flygplats.

Gällivare

– Det kan ha dippat litet grann jämfört med 2014 då vi hade 40 276 passagerare. Rent allmänt kan man säga att det har varit en nedgång i basnäringen och det har påverkat flyget. Privatresandet och turismen kräver andra prisnivåer eftersom mycket ab flyget under de senaste åren har påverkats av gruvverksamheten. Nu när vi har fått jettrafik så har vi en bättre produkt att erbjuda i ett plan med plats för 98 passagerare. Propellermaskingen som flög tidigare tog 68 passagerare. Jag ser ljust på framtiden. Nu är det bara att hoppas på Malmfälten för det är stor fokus på gruvindustrin, säger Michael Gustafsson, flygplastschef på Lapland Airport.

Pajala

– Vi hade en trög start på året med en massa inställda flyg. Sedan slutet av maj har det dock fungerat otroligt bra. Sedan har vi fått igång tomteflyget från England. Vi har elva tomteflyg nu i december där besökarna gör en ”day trip” hit, de kommer på förmiddagen och åker tillbaka på kvällen. De besöker Juhonpieti och Tomtemagasinet. Att gruvan i Kaunisvaara lagts ner gör att antalet resenärer minskar (6 300 förra året) men vi ser fram mot en tillväxt när många inser att det bara är 25 minuter till Luleå, säger flygplatschefen Arnfinn Bönå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om