Det är inte första gången som Luleå ska förbindas med Tromsö luftvägen. 2007 gjorde flygbolaget Barents Airlink försök med en Jetstream 32 med plats för 19 passagerare men den förbindelsen blev kortvarig.
Nu är det Norrbottens Handelskammare som tillsammans med intressenter från de två andra länderna fått i uppdrag att sondera flyglinjen mellan Uleåborg, Luleå och Tromsö. I höst drar det igång på allvar men än är det suddigt i konturerna.
Ännu ingen operatör
Det finns varken operatör eller flygplansmodell klara.
– Vi arbetar med det. Vi ska ha ett flygplan med plats för 32 passagerare och uppåt, säger Robert Forsberg, Norrbottens Handelskammare.
Robert Forsberg berättar att den nya flyglinjen främst riktar sig till näringslivet.
– Till små och mindre företag som ser en möjlighet men vi ska också försöka möta upp kraven från de privata resenärerna. Jag räknar med att verksamheten ska komma igång någon gång efter semesterarna. Från Luleå har vi 16 avgångar dagligen till Stockholm, nu ska vi försöka tänka västligt och östligt. . Det blir fyra turer i veckan med start klockan åtta i Uleåborg, klockan åtta i Luleå (möjligt på grund av tidsskillnaden, NSDs anmärkning) och landa efter nio i Tromsö. Det ska vara en smart, snabb och bekväm transport.
70 landmil
Till Tromsö är det drygt 70 mil landsväg och till Uleåborg är det 26 mil från Luleå.
Lågt räknat är det en körtid på mellan nio och tio timmar till Tromsö och drygt tre till Uleåborg.
SAS flyger reguljärt men en passagerare från Luleå tvingas då byta plan på såväl Arlanda som i Oslo och restiden är minst sju timmar.
Under måndagen bjöds det på ett smakprov på den framtida trafiken.
Chartrat plan
Ett chartrat plan lyfte från Luleå där passagerarna till stor del bestod av personer med anknytning till Filmpool Nord.
Där pågår den 13 till 19 januari Tromsö Internationella Filmfestival och festivalen invigningsfilm är "Mig äger ingen" som signerats Filmpool Nord.
Sammanlagt fyra "Tvärflygningar" sker innan denna vecka och nästa innan allvaret börjar i höst.