– Vi hade ett fall men det gick direkt till Kone, säger Carl-Axel Sundbaum som är fastighetschef på Lulebo.
Kone är hissföretaget och där hade de tre fall där hissar med människor i stannat under strömavbrottet. I två av fallen kunde de instängda ta sig ut innan servicepersonal från Kone kommit dit.
– På moderna hissar finns en funktion som gör att hissen vid strömavbrott ska de gå ner till grundnivå, säger Malin Brant-Lundin som är marknads- och kommunikationschef vid Kone.
Ett annat företag som också har hissar i Luleå är Schindler hiss AB.
–Vi hade två fall där hissar stannade. I ett fall var det folk i hissen, säger Antti Rokala, vd Schindler hiss AB.
Det finns en skillnad mellan gamla och moderna hissar. Moderna hissar har ett reservbatteri och en liten motor som vid strömavbrott tar hissen till en hissdörr. Det eliminerar att människor fastnar mellan två våningar.
Vid SOS Alarm hade man en ökning av larmsamtalen under strömavbrottet.
– Jag kan inte se antalet men jag kan se en liten topp under den tiden, säger Linda Bengtsson, presschef SOS Alarm.
Till numret 113 13 fick man 11 samtal vid 21-tiden när strömavbrottet inträffade. 113 13 är det informationsnummer där verifierad information lämnas av myndigheter eller andra ansvariga aktörer och som kommit till för att avlasta larmnumret 112.