LÄS MER: Kritiken mot kollektivtrafiken: "Luleå är inte till för alla"
Lena Niemis kritik handlar bland annat om att trafiken till Storheden tycks vara mer anpassat efter bilisterna än de som vill ta bussen när de ska storhandla. Men att hållplatserna på Storheden ligger i utkanterna av det stora handelsområdet är både en fråga om kostnader och restider.
Enligt Anja Johansson (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande, har man som regel 300 meter mellan hållplatserna.
– Det kan upplevas som väldigt långt beroende av hur svårt man har att ta sig fram till fots. Problemet är att turerna tar längre tid om man ska fler busshållplatser. Det blir fler start och stopp och då blir det svårt att hålla tidtabellen. Det är också som hon (Lena Niemi red.anm.) säger, en fråga om hur mycket lokaltrafiken får kosta, säger Anja Johansson.
Hon säger att antalet busshållplatser skulle kunna ökas, men att det kostar pengar. Framför allt handlar det dock om hur lång tid bussturerna ska ta, enligt Anja Johansson.
En del i Lena Niemis kritik är att det finns få hållplatser med närhet till Luleås populära badplatser, som Storsand, Lulviken och Tjuvholmssundet. Mest prioriterat är dock hållplatser med närhet till där folk bor och jobbar, enligt Anja Johansson.
– Framför allt ska vi täcka in de platser där folk bor och jobbar. Men inne i stan finns även "närlinjen" som är anpassad mer för handel.
Kan ni inte förlänga linjen från flygplatsen till Lulviken/Tjuvholmssundet tillfälligt på sommaren?– Ja, men då ska man räkna hur lång tid det tar för bussen att åka dit och då kan det bli så att vi behöver fler bussar för att klara av att köra i tid.
Håller du med om att det skulle kunna bli bättre?– Jag tycker att vi har en bra lokaltrafik och bra täckning. Det går inte bussar till samtliga badplatser, men det går bussar så att man kan ta sig ut. Målsättningen är att så många som möjligt ska ha tillgång till bra kollektivtrafik, säger Anja Johansson.