Bolaget gör det i ett brev där den svenske chefen Leif Hedlund framhåller företagets förmåga att hålla spåren öppna på den norra delen av Malmbanan, sträckan Gällivare-Riksgränsen.
- Vi ser möjligheter att, om intresse finns, inleda en diskussion med er kring att både bygga ut samt utnyttja systemet även utanför dagens kontrakt, skriver Leif Hedlund till ministern.
Brevet har en bilaga, "VR Tracks system för snöröjning", som beskriver att bolaget på Malmbanan har både ett fordon försett med plog, soputrustning och snöslunga och ett annat fordon som förutom att ploga och sopa, även kan suga upp snö, ur till exempel växlar.
Den speciella snösugen är inte unik för Malmbanan och finns betydligt närmare Rosenbad. Den används av bland andra Storstockholms lokaltrafik, SL, för snöröjning av tunnelbanespåren.
SL:s snösug fanns under förvintern i Arvidsjaur på Inlandsbanan för utbildning av SL:s personal. Där fick den också en pantograf monterad för att kunna skrapa is från kontaktledningen.
Snösugen är inte finsk, den tillverkas av Västerbottensföretaget Lameco i Hällnäs.
Finländare vill hjälpa ministern med spårsnön
Finska statliga företaget VR Track vill hjälpa Sveriges infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) att röja snön från de svenska järnvägsspåren.
Ett finskt statligt företag erbjuder infrastrukturminister Åsa Torstenssson hjälp med att suga bort snö från järnvägsspåren. FOTO: Pontus Lundahl
Foto: Pontus Lundahl
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!