Finland trotsar kylan - här rullar tågen

Kylan skapar stora problem för tågtrafiken - i Sverige.
Men i Finland går tågen som på räls.
I värsta fall är de någon timme försenade.

Valtion Rautatiet är den finska motsvarigheten till svenska SJ. Tåget från Rovaniemi har just anlänt till Kemi station. Loket är ryskt och av samma typ som                                          används på Transibiriska järnvägen.FOTO: Pentti Vuosaari/Pohjola

Valtion Rautatiet är den finska motsvarigheten till svenska SJ. Tåget från Rovaniemi har just anlänt till Kemi station. Loket är ryskt och av samma typ som används på Transibiriska järnvägen.FOTO: Pentti Vuosaari/Pohjola

Foto: Pentti Vuosaari, Pohjola

luleå2012-02-09 06:00

Rysskylan plågar tågtrafiken. I en vecka har tågen stått stilla norr om Boden.

SJ:s förklaring är kylan. Men lika kallt är det i norra Finland och där går tågen - varje dag.

- Vi har inte stoppat trafiken trots att vi haft under 40 minusgrader.

- Däremot har vi haft lite förseningar eftersom det varit så kallt. Ett nattåg har också fått ställas in, säger Sanna Keränen, informatör på VR, som är Finlands motsvarighet till SJ.

Säkerhetsfråga
Alla SJ:s tåg stoppas vid temperaturer lägre än 35 minusgrader. Detta för att garantera säkerheten för passagerarna, menar Björn Nilsson, ansvarig för SJ:s trafik i övre Norrland.

- Blir det strömlöst utsätter vi alla som är ute för fara. Det är med hänsyn till människor och har inte med hur tågen är konstruerade.

I Finland däremot har VR ingen köldgräns.

- Inte ens 40 minusgrader stoppar oss, säger Jari Hankala, chef för underhåll på VR.

Tåg repareras
Under onsdagen var vädret mildare.

Trots tolv minusgrader stod tågen ändå stilla i Kiruna.

Anledning: lok och vagnar måste på service.

- Vi hämtar ner tåg från Kiruna i dag (läs onsdag) och kollar igenom alla skador. Tågen har körts i extrem kyla, säger Björn Nilsson.

Hur lång tid det tar att gå igenom alla tåg är oklart. Likaså hur många fel tågen har.

- Det är besvärligt att köra tåg i Sverige när det är så kallt. Infrastrukturen är inte gjord för det, fortsätter Thelma Henrysson vid SJ:s pressjour.

Stor kapacitet
Finska VR har stor kapacitet för underhåll av tågen, menar Jari Hankala.

- Vi har haft en del skador på bromsar och på elektrisk utrustning men det repareras omedelbart.

Trafiken igång - på fredag
Först i morgon, fredag, börjar tågen norr om Boden rulla, enligt Björn Nilsson:

- Men första tåget från Kiruna vid sextiden ersätts med buss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om