Irmeli Kummu tycker om att baka och gör det minst varje vecka. Men inför barnbarnets kalas om några dagar har hon inte hunnit förbereda någonting. Detta eftersom att hon inte har någon fungerande ugn. Kummu felanmälde spisen till Lulebo för drygt två månader sedan, detta eftersom att den gick för varm och maten brändes vid. Men efter att reparatören bytt termostatet blev det bara nya problem.
– Reparatören sa redan första gången att jag borde få en ny spis men bovärden vägrade.
En anledning till att processen dragit ut på tiden är att Kummu tillbringar mycket i Kalix. Därför har det tagit ett par dagar innan hon upptäckt att problemet inte var löst. Nu har spisen varit inlämnad för service men då har hon fått en ersättningsspis som är smutsig och Kummu vägrar använda den.
Carl-Axel Sundbaum, fastighetschef på Lulebo beklagar besvikelsen över den nya spisen.
– Om det är så att den måste saneras så kan vi ge ersättning för det.
Han förklarar att det har kommit in två felanmälningar kring olika fel på spisen och att dessa åtgärdats. Sedan har spisen hämtats för genomgång och reparation.
– Om vi kan laga en spis istället för att byta ut den så är det bättre av miljöskäl, säger han.
Den gamla spisen ska vara färdig för installation.
– De har försökt köra ut den men då var ingen hemma. Nu ska de köra ut med den igen på måndag, säger han.
– Det där ger jag inte mycket för, säger Irmeli Kummu.
– Jag var inte hemma när de hämtade den och de har lov att gå in i lägenheten.