Ferruform på benen efter branden

Efter den omfattande branden i februari 2015 är Ferruform tillbaka i full drift. "Det har kostat mig blod, svett och tårar" säger vd Jan Trolleberg.

Ny modell. Lastbilen lanserades i augusti och är den nya S-hytten som är extra hög och med plant golv invändigt. Mycket arbete har lagts ned för att få en bra hyttinteriör och förhoppningen är att den blir en ny storsäljare. Det var många som ville provsitta under öppet hus.

Ny modell. Lastbilen lanserades i augusti och är den nya S-hytten som är extra hög och med plant golv invändigt. Mycket arbete har lagts ned för att få en bra hyttinteriör och förhoppningen är att den blir en ny storsäljare. Det var många som ville provsitta under öppet hus.

Foto: Josephine Lindgren

Luleå2016-09-25 18:50

Det var den 1 februari förra året som en brand bröt ut på en av Luleås största verkstadsindustrier. Branden ödelade stora delar av verksamheten som utförde ytbehandling och lackering.

Återuppbyggnaden efter branden blev längre än vad som först var väntat. I juni i år blev de godkända för produktion och i oktober/november kommer de vara tillbaka med full kraft.

– Först sa vi att vi skulle kunna vara i gång igen efter sex månader, men då såg vi inte riktigt de skador som faktiskt var och vi fick bygga om hela takkonstruktionen. Men när vi väl hade byggnaden klar och kunde installera processen har det gått snabbt, säger Jan Trolleberg, vd på Ferruform i Luleå.

I år firar Scania 125 år och på söndagen bjöd Ferruform in alla medarbetare med familjer till öppet hus och för att visa den nya byggnaden. På Ferruform arbetar cirka 500 anställda.

– Det är jättekul att ha öppet hus och få visa det här som såg eländigt ut för ett år sedan. Jag är otroligt stolt över att få visa upp vår arbetsplats, säger Jan Trolleberg.

Vet man brandorsaken?

– Vi har fått en rapport som har visat på vart branden har startat och vad som har skett. Det har varit någon form av elektriskt överslag i en del av anläggningen. Det är inget handhavande utan det är utrustning som fallerat.

Vad har branden kostat?

– Mig har det inte kostat mer än blod, svett och tårar. Sedan är det ju en försäkringsskada så jag har inte gått ut med några belopp eftersom det fortfarande inte är färdigreglerat. Men bara själva anläggningen ligger i storleksordning 100 miljoner med byggnad så det är mycket pengar.

Enligt Trolleberg har de inte förlorat någon större inkomst under den här tiden. Trots förseningar med återuppbyggnaden anser Trolleberg att produktionen flutit på bra.

– Det tog en vecka från att det hände tills vi fick i gång alla spår. Det tog bara timmar efter branden så var vi igång med kontakter och letade ytbehandlare som kunde hjälpa med produktionen. Det tog ungefär en vecka att få i gång första leverantörerna.

Hur går det för Scania Ferruform i dag?

– Det har varit ett bra år. Vi har haft väldigt höga volymer och höga uttag och det har varit rekord på vissa delar i processen. Samtidigt fortsätter vi jobba med effektivisering och att höja produktiviteten. Det har varit ett fantastiskt bra år och nu kan vi se framåt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!