I somras utlovades nyanställningar på flera av Scanias anläggningar i landet, bland annat i Luleå. Anledningen var ökad orderingång för buss- och lastbilstillverkaren. På Ferruform i Luleå har resultatet blivit att bemanningen från i somras behållits under hela hösten.
Jan Trolleberg, som nyligen tagit över som vd från nuvarande Northland-vd:n Johan Balck, fick en smakstart.
– Planen var ju att gå ner i produktion efter sommaren. Vår nyanställning blev att vi behöll formen med fyr- och femskift. Vi behövde inte säga upp några avtal. Den här hösten har varit intensiv med rekordvolymer, säger han.
Men nu börjar marknaden se osäker ut. Under onsdagen presenterade Scania en rapport där orderingången uppgav gå ner med 15 procent jämfört med samma kvartal förra året.
– Vi har haft en mycket stark orderingång i år. Man måste tänka på att vi går från väldigt höga volymer vi kör. Här på Ferruform kör vi jättehöga takter. Vi har egentligen inte fått ut så här mycket tidigare som vi får nu, säger Jan Trolleberg.
Om Ferruform kan fortsätta i samma höga takt efter nyår är fortfarande osäkert.
– Marknaden är lite oförutsägbar. Men vi gör inga förändringar innan jul. Sen får vi se, vi följer ju det här varje vecka. Jag ser ingen kris runt hörnet, men man måste följa med nu, säger han.
Samtidigt kommer Ferruform satsa.
– De senaste två åren har vi påbörjat en resa som vi fortsätter med. Vi kommer göra en hel del investeringar de kommande åren, säger Jan Trolleberg.
Han menar att företaget även kan gynnas av de nya ägarna Volkswagen, som tog över Scania i början av sommaren.
– Det har uppstått en del möjligheter inom familjen. Det kan ju finnas artiklar som vi gör som någon annan kan behöva. Exemplet som förts fram är ju växellådesamarbetet mellan Scania och MAN.