Femtiotalståget gör come back

Sommaren blir en nostalgisk tid för de norrbottningar som åkte tåg mellan 1950- och 1980-talet. En av de rälsbussar som på den tiden gick att hitta på de norrbottniska järnvägarna har kommit tillbaka.

Rälsbussen kördes till Luleå med en specialtrailer. Det tog en och en halv timme att få ner den på järnvägsspåret.

Rälsbussen kördes till Luleå med en specialtrailer. Det tog en och en halv timme att få ner den på järnvägsspåret.

Foto: Jan Bergsten

Luleå2018-06-19 16:53

På tisdagsförmiddagen anlände femtiotalståget som färdats 118 mil lastad på en specialtrailer. Den långa färden startade i Bengtsfors i Dalsland. Där har rälsbussen under en lång tid trafikerat vad som kallas Sveriges vackraste järnväg, nämligen Dal-Västra Värmlands järnväg. Innan dess gick rälsbussen däremot i Norrbotten.

– Jag tror att den kommer att väcka många gamla minnen hos de som kanske var barn då och åkte till sin farmor eller mormor om somrarna. Ser den likadan ut? Är doften densamma?, säger Jan Bergsten, museiföreståndare vid Norrbottens järnvägsmuseum.

Norrbottens järnvägsmuseums historiska uppsättning av SJ:s rälsbussar är nu komplett. I juli går premiärturen av stapeln för de gamla tågen. Just denna rälsbuss ska skjutsa Luleåbor mellan Karlsvik, Storheden och Gammelstad. Mellan 1950- och 1980-talet gick den däremot på bland annat inlandsbanan, stambanan och malmbanan.

– Den är upprustad många gånger sedan den var i Norrbotten sist, men nu ska den besiktigas och vi ska lära upp chaufförer som ska köra den.

Veterantåget har SJ:s gamla beteckning Y7. Mellan 1953 och 1960 tillverkades ungefär 800 rälsbussar med släpvagnar av denna typ.

– Rälsbussen rymmer 47 personer. Den väger 19 ton och har en dieselmotor med 200 hästkrafter, berättar Jan Bergsten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om