Felaktig prislapp - Norrbotniabanans sträckning till Luleå centrum dyrare än beräknat

Den tänkta sträckningen av Norrbotniabanan, med en bro över Luleälven, hänger på en skör tråd. Anledningen är en kraftig fördyring av projektet.

Det här blir dyrare än vi tänkt oss, säger Malin Fahller om den tänkta sträckningen av Norrbotniabanan in mot Luleå centrum. FOTO: Kurt Engström

Det här blir dyrare än vi tänkt oss, säger Malin Fahller om den tänkta sträckningen av Norrbotniabanan in mot Luleå centrum. FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2010-06-01 10:29

– Vi har missbedömt kostnaderna för de muddringar som måste göras för att säkerställa sjöfarten och att muddra är mycket dyrt, säger Malin Fahller, utredare på Trafikverket.
Hon vill inte uppge hur mycket kostnaderna skjutit i höjden men gör samtidigt klart att det inte längre är någon självklarhet att Norrbotniabanan får den tänkta sträckningen in mot Luleå centrum.
– Nu pågår en fördjupad studie och när den är klar senare i år ska vi bestämma hur vi ska förhålla oss till fördyringen och den nya situationen.
Kan det innebära att det här alternativet kan falla?
– Säker kan man aldrig vara, vi får se vart vi hamnar.
Beskedet från projektledare Tomas Gustafsson går i samma riktning.
– Nu går vi till botten med det här och sedan får vi göra en ny utvärdering.
Efter ett intensivt utredningsarbete presenterade Banverket (ingår numer i Trafikverket red; anm) i höstas sitt huvudförslag till sträckning av Norrbotniabanan från Gäddvik in mot Luleå centrum. Vinnare blev det östliga alternativet. Det är via Luleå flygplats, genom stugidyllen Hamnholem och sedan via en drygt 20 meter hög bro mot Svartöstaden och sedan vidare mot centrum.
– Inte minst så väger kopplingen till Luleå flygplats tungt, förklarade Malin Fahller.
”Säckalternativet”
Den prislapp som presenterades var på 2,5 miljarder kronor. Men det var innan effekterna för den kommersiella sjöfarten utretts. Kända fakta innan var att isbrytarna måste flytta på sig och hamna öster om bron, att Cementa också måste ges en ny östlig placering, likaså att det krävs en hel del ombyggnader av de hamnar som ligger i området. Men det som utredarna missat är kostnaderna för de muddringar som måste göras. Enligt uppgifter till NSD rör det sig om en kostnadsfördyring på flera hundra miljoner kronor, vilket innebär att slutnotan närmar sig tre miljarder kronor.
Och det här kan alltså leda till att det östliga alternativet faller platt. Då blir det för Trafikverket att rikta blickarna mot den näst bästa lösningen, det så kallade ”säckalternativet”, en sträckning via Storheden, Notviken och in mot centrum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om