Irritationen är märkbar, inte bara på F 21.
Sysslolösa
Sedan stödsystemet Prio, inköpt från tyska leverantören SAP, började användas i början av året har kritiken varit skarp.
Ute i verkstäderna på landets förband har det bland annat medfört att tillgången till material och reservdelar har begränsats.
Enligt Dagens Nyheter har personalen i landets markverkstäder varit sysslolösa i 19 000 timmar så här långt.
Det var i februari som hela reservdelssystemet fördes över till Prio.
Speciella krav
- Vi har inte suttit med armarna i kors direkt, men rent konkret så har det inneburit att det som mest stått mellan 30 och 40 procent av flygplanen på marken av de som skulle ha övat, säger Fredrik Holmbom.
Det har saknats bland annat o-ringar, lacker och reservdelar.
- Det finns ju speciella krav för plan. Vi kan inte åka på Bil-Tema och köpa reservdelar, säger Holmbom.
De Jas-plan som stått kvar på marken inomhus har av personalen kallats "Hangardrottningar"...
Tvingas låna
Försvarets nya IT-system Prio blir dyrare än beräknat och Försvarsmakten behöver därför låna ytterligare en halv miljard kronor.
Lånet ska betalas tillbaka med 100 miljoner årligen 2015-2019, vilket ytterligare förvärrar det ekonomiska läget. Fördyringen beror både på att kostnaderna underskattats och att kraven på systemet höjts, är förklaringen.
Problem med Prio har lett till att fordon och flygplan inte kan repareras.
Markverkstaden i Boden har också haft trist erfarenhet av Prio.
- Det har blivit längre omloppstider för oss. Vi har fått lägga ner mer tid på att beställa reservdelar. Det har blivit både ett arbetsmiljöproblem och ett leveransproblem. En mekaniker som inte får reservdelar mår inte bra. Dessutom blir ju kunden irriterad, säger Peter Fredriksson, markverkstaden i Boden.