Fartkameran ljuger - ibland
Enligt nya uppgifter finns det okända mätfel i de svenska fartkamerorna som gör att tusentals människor kan ha blivit felaktigt bötfällda.
En av polisens mobila fartkameror.foto: pär bäckström
Foto: Pia Hanzi
- De väsentliga felkällorna har inte testats. Där ger inte fältprovet svar på hur stort mätfelet är, säger Kjell Olsson, doktor i elektronfysik till Dagens nyheter.
Kjell Olsson menar att det sker risk för mätfel på grund av så kallade glittringar, vibrationer men även vid stark traftik och då tunga fordon passerar. Även bilars längd och bredd kan orsaka felaktiga mätningar.
"Skrämmande"
- Eftersom många bötfälls och ligger nära gränsen är det troligt att tusentals bilister har fått felaktiga böter. Men inget vet - och det är det som är skrämmande, säger Kjell Olsson till Dagens nyheter.
Trafikverket och Polismyndigheten har gått ut med ett pressmeddelande där de hävdar att påståendet är felaktigt. Båda menar att felen är välkända och hanteras på ett sådant sätt att de felaktiga värdena elimineras.
På de senaste fem åren har antalet böter via fartkameror ökat från drygt 5 000 till över 64 800 per år.
Fakta Fartkameran
Mätstationen består av ett mätskåp som innehåller ett mätsystem.
Mätsystemet innehåller:
➤ Digital kamera med blixt för fotografering av fordon vid hastighetsöverträdelser.
➤ Målföljande radarsensor för hastighetsmätningar.
➤ Mätdator för styrning av systemets olika funktioner, hantering och överföring av bild- och mätinformation, ärenden.
➤ Den målföljande dopplerradar som används i trafiksäkerhetskamerorna följer varje fordon från cirka 100 meter och fram till trafiksäkerhetskameran.
➤ Under hela sträckan mäts hastighet, tid och avstånd. Dessa mätningar sker 21 gånger per sekund. Värden från dessa mätningar jämförs kontinuerligt med varandra och med systemets referensvärden.
Mätsystemet innehåller:
➤ Digital kamera med blixt för fotografering av fordon vid hastighetsöverträdelser.
➤ Målföljande radarsensor för hastighetsmätningar.
➤ Mätdator för styrning av systemets olika funktioner, hantering och överföring av bild- och mätinformation, ärenden.
➤ Den målföljande dopplerradar som används i trafiksäkerhetskamerorna följer varje fordon från cirka 100 meter och fram till trafiksäkerhetskameran.
➤ Under hela sträckan mäts hastighet, tid och avstånd. Dessa mätningar sker 21 gånger per sekund. Värden från dessa mätningar jämförs kontinuerligt med varandra och med systemets referensvärden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!