Den gångna helgen arrangerades festivalen Musikens makt på Gültzauudden i Luleå, för nionde året i rad. På Musikens makts Facebooksida kan besökare lämna personliga omdömen och sätta betyg på festivalen. Plötsligt, klockan 17.10 i onsdags eftermiddag, trillade ett 50-tal omdömen in exakt samtidigt. Samtliga hade gett festivalen en stjärna i betyg. Facebook-kontona visade sig vara registrerade i Indien.
Arrangörerna har svarat med att lägga ut ett inlägg på sitt Instagramkonto där de skriver:
"En vet att en gjort nånting rätt när nån köpt och iscensatt en smutskastningskampanj!"
– Jag personligen tänker på hur det ser ut i samhället i dag och vad som uppmärksammas på internet och hela den biten. På något känns det som om det ur ett genusperspektiv också har drabbat festivalen, säger Sara Sällström, ordförande i Musikens makts styrelse.
Hon påpekar att festivalen har en tydlig feministisk prägel och att det genomsyrar alltifrån artistbokningar till olika arrangemang under festivalen. Projektledaren Elisabeth Rosenbrand konstaterar de som nu försöker misskreditera festivalen bara stärker arrangörerna i uppfattningen om att de har helt rätt inriktning på sitt arbete.
– Att någon har lagt så mycket energi och säkert satsat pengar på att försöka motarbeta oss visar bara att vi är på rätt väg och det ger oss bara mer kraft att fortsätta åt samma håll. Tyvärr är feminism och det vi står för någonting provocerande, det vet vi ju.