Det är Aftonbladet som avslöjar historien som hade kunnat innebära stor skillnad i räddningsarbetet.
En superpuma från Norrbottens flygflottilj, F21, kom till brandplatsen utanför Sala på eftermiddagen den 31 juli.
Besättningen hade försökt släcka en brand i Linköping och det var på väg hem mot Luleå som de upptäckte att det brann på ännu ett ställe.
Det var den brand som skulle bli den största skogsbranden i svensk historia.
Men när superpuman landade var branden begränsad.
Till Aftonbladet säger räddningsledaren Fredrik Eriksson:
– Den landade bredvid oss och de frågade om vi ville ha hjälp och det ville vi förstås, säger han till Aftonbladet .
Men Försvarsmakten sade nej. Besättningen fick inte ingripa på grund av arbetstidsreglerna.
Att F21-helikoptern hade gjort skilland är Fredrik Eriksson övertygad om.
– Det är klart. Men om det sen hade gjort att det inte hade blivit en jättestor brand, det vet jag inte, säger han till Aftonbladet.
Det var vakthavande befäl på Försvarsmakten som stoppade besättningen från att hjälpa till.
Kent Tuoremaa , chef för F21:s helikopterdivision, säger till Aftonbladet:
– Det finns ju reglerat i regelverk hur länge de får jobba. Det finns ju risker med att flyga för länge.
Reglerna säger att från det att besättningen inställer sig för en flygning får de maximalt jobba i 14 timmar.
När den aktuella helikoptern anlände hade besättningen jobbat i åtminstone 12 timmar.
– De hade inte mycket tid kvar, säger Kent Tuoremaa.
Först på morgonen dagen efter sattes försvarshelikoptrar in – men då var branden redan bortom all kontroll.