Exportföretag kan ge Kallax cargo luft under vingarna
Kallax cargo har tilldelats priset "Årets lyft". Men trots avtalet med Korean Air Cargo återstår mycket innan projektet verkligen får luft under vingarna.Företagen måste välja Kallax cargo för sin export och de asfalterade ytorna vid flygplatsens taxibana måste breddas för 30 miljoner kronor.
Koreanskt bolag
Projektet startade för tio år sedan med målet att göra Luleås flygplats till en internationell fraktflygplats, ett nav för den internationella flygfrakten.
Geografiskt talar mycket för Luleå. Om godset från Europa till Asien och USA går via Luleå blir flygvägarna kortare - till gagn både för miljön och ekonomin. Men att flyga över Ryssland blev ett problem som inte har fått någon praktisk lösning förrän på senare år.
Hela projektet var på väg att dö sotdöden. Men i januari i år träffades ett avtal mellan Kallax cargo AB och flygfraktbolaget Korean Air Cargo. Varje tisdag landar en
Boeing 747 från Korean Air Cargo på Luleå flygplats, lastar lax och krabbor från Nordnorge och lyfter sedan med destination Seoul.
Två plan i veckan - hoppas vi
Enligt Lars Karbin, vd för Kallax cargo, är förhoppningen att verksamheten ska utökas till två plan per vecka före årsskiftet.
Men ännu återstår mycket innan Luleå är etablerat som en internationell fraktflygplats och de 3 000 arbetstillfällen skapas som den före detta kommunikationsministern och landshövdingen Curt Boström utlovade när han utredde projektet.
- Miljöaspekten talar för oss. När koldioxidutsläppen ska minskas är kortare flygvägar intressantare än någonsin. Tidigare fick vi jaga flygbolagen men nu är det faktiskt så att de kontaktar oss, säger Lars Karbin.
Men Lars Karbin slår fast att om Kallax cargo ska kunna lyfta så måste exportföretagen i norra Sverige, norra Norge och norra Finland välja Luleå som sin exportflygplats. Så sker inte i dag.
- Det är den enda exportfraktflygplatsen i norra Skandinavien. Vi måste få mer general cargo, styckegods, säger Lars Karbin.
Sviker företagen Kallax cargo?
- Njae, men många speditörer är kvar i gammalt tänkande.
En annan förutsättning som måste uppfyllas innan Kallax cargo kan köra för fullt är att taxibanan måste förses med asfalterade sidoytor, så kallade skuldror, för att jord och sand inte ska damma in i de stora fraktflygplanens motorer. Totalt kostar detta 30 miljoner.
- Men det löser vi enkelt om vi bara får hit gods, säger Anders Sandberg, styrelseordförande i Kallax cargo.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!