Linda Wårell, biträdande professor i nationalekonomi vid Luleå Tekniska Universitet, har forskat inom järnmalmsindustrin. LKAB:s signal i dag är att de anpassar sig det rådande läget, säger hon.
– Det vill säga att priserna har gått ned så pass mycket den senaste tiden.
I veckan nådde världsmarknadspriset på järnmalm en ny bottennivå till det lägsta på tio år. LKAB:s pellets har dock en något högre prisbild än snittpriset.
– Men de följer mycket världsmarknadspriset.
LKAB:s nya kostym är därför helt naturlig, menar Wårell.
– Dels har de en ny vd som någonstans vill sätta sin prägel på koncernledningen misstänker jag, men det visar också att man tar det här på allvar och att man måste anpassa och ställa om. Från att tänka på ökad produktion och sälj till att tänka på kostnadseffektiviseringar och kostnadsminimeringar.
Är du förvånad?
– Nej, det kan jag inte säga. Dels har de fått en ny vd och han ser över strukturen. Anledningen att han kom in var ju väl att anpassa kostnaderna till de nya intäkterna. Och då är det givet att det kanske blir så att man måste dra ned en del. Det är väl 400 tjänster som ska bort. Och att då också se över ledningens struktur är inget konstigt.
LÄS MER: LKAB: 400 tjänster ska bort
Vad skickar det för signal att man ser över just koncernledningen?
– Det visar någonstans att man tar det här på allvar. Att man helt enkelt inser att man måste anpassa kostymen efter situationen. Och det gör man för att man vill att företaget ska fortsätta att vara starkt i Norrbotten, säger Linda Wårell.