– Jag förstår inte varför kommunen driver det här ärendet. Det är fullständigt utsiktslöst. Det måste de helt enkelt förstå, säger Jensen, som är professor emeritus i fastighetsrätt vid Lunds universitet.
Han har tagit del av vår rapportering om ärendet på Bergnäset, där kommunen bryter mot flera regler för att sälja en exklusiv tomt till en familj med särskilda behov.
– Förutsatt att all fakta är korrekt så kan jag nästan lova att de här planerna aldrig blir av. Det är ett anmärkningsvärt agerande från kommunen på flera olika sätt.
När det gäller försäljningen av tomten lutar sig Jensen mot kommunallagen, som slår fast att kommuner måste behandla sina medborgare lika. Kommunstyrelsen erkänner själv att den bryter mot likställighetsprincipen när den låter familjen gå före tomtkön. Ingen annan får möjlighet att lägga anbud på tomten.
Vidare är priset på den 2 000 kvadratmeter stora tomten satt till 900 000. Värdet är, enligt flera olika mäklare, minst tre gånger så högt. Familjen planerar att bygga ett hus på 400 kvadratmeter som avviker mot bebyggelsen i övrigt på området.
– Kommunen har ju skyldigheter att anpassa hus efter familjers behov, och här kanske man anser att det här blir den billigaste lösningen. Kommunen kanske också vill visa sitt goda hjärta. Men inget av det är giltiga skäl. Försäljning av mark till underpris strider mot lagen. Kommunen gynnar enskilda medborgare.
Ulf Jensen fortsätter:
– Man får avvika från lagen men då ska det vara starka skäl. Jag ser inte alls det här. Det subventionerade priset går inte att motivera. Huset i sig blir sannolikt så dyrt att uppföra att markkostnaden bara blir en mindre del i totalkostnaden. Det här kommer aldrig klara en laglighetsprövning. Vilken medborgare som helst i Luleå kan ta ärendet till förvaltningsrätten, och där kommer det att stoppas.
När det gäller planprocessen anser Jensen att planerna uppenbart strider mot plan- och bygglagen.
– Mycket märkligt att länsstyrelsen inte kommer med invändningar. Det har jag svårt att förstå.
Både husets storlek och högsta nockhöjd (sex meter) strider mot stads- och landskapsbilden på området och kan medföra olägenhet för grannarna, anser Jensen.
– Det får inte avvika på det här sättet. Det brukar inte mark- och miljödomstolen släppa igenom. Hela tanken med planändringen känns subjektiv. Den här familjens behov ska inte prövas i en detaljplaneprocess.
Ulf Jensen reagerar även mot ett uttalande från stadsbyggnadschef Helén Wiklund Wårell i en tidigare artikel. Hon uppger att kommunen kan villkora försäljningen inledningsvis, men på sikt inte stoppa familjen från att sälja fastigheten vidare, om en sådan situation skulle uppstå.
– Det är jättevanligt att kommuner lägger in spärrar, exempelvis på västkusten. Om tomten säljs vidare utan kommunens tillstånd kan man utfärda gigantiska viten. Det är prövat ett antal gånger i domstol.
Jensen är dock övertygad om att ärendet inte går så långt.
– Det här är bara stolligt. Det är störande att kommuner medvetet kör mot lagen. Man kanske tänker att "då har vi i alla fall försökt". Men det kostar ju pengar. Luleå är väl en kommun som vill växa? Då får kommunen förklara för resten av medborgarna varför den slösar tid och resurser på ett omöjligt ärende medan andra får vänta.