Ett varumärke på väg att bli iskallt

Förseningar, inställda avgångar, ersättningsbussar som aldrig kommer.
Och enda verkstaden finns i Umeå.
Hur mycket tål varumärket Norrtåg egentligen?
- Det har fått sig en allvarlig törn. Snart vågar inte folk boka några resor, säger Kenneth Backgård (NS), ledamoti Norrtågs styrelse.

Norrtåg ställde in turerna norrut på julaftonen på grund av den stränga kylan.

Norrtåg ställde in turerna norrut på julaftonen på grund av den stränga kylan.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2013-01-03 05:00

Först hjulhus som isat ihop.

Sen sträng kyla.

Och i går: fyra avgångar inställda på grund av fordonsbrist.

Norrtåg har inte haft tid att kontrollera exakt hur många avgångar man ställt in i december. Enligt NSD:s uppgifter är det mellan 50 och 100 av totalt cirka 2000.

Lägg till förseningar, kostnader för ersättningsbussar och ersättningsbussar som ställts in och lämnat passagerare i sticket så har ni Norrtågs svarta månad i ett nötskal.

Hur mycket pengar det kostat är oklart.

Norrtågs styrelseordförande Thomas Hägg (S) vill inte spekulera.

- Det är olika ansvarsägare. Driftskostnader tas av Botniatåg, som sköter vår trafik. Underhållet är delvis vår bit. Och fel på tågen är tillverkarens ansvar. Nej, jag har ingen aning, säger Hägg.

Hur allvarligt är det här?
- Det får vi se. Om resandeunderlaget viker är det inte bra. Att varumärket skadats är helt klart, men man ska tänka på att vi har startat ett helt nytt tågsystem över halva Sveriges yta med helt nya tåg. Att det skulle bli inkörningsproblem visste vi. Men inte i den här omfattningen.

Norrtåg har i stort ett inga reservtåg. Men att utöka tågparken eller att skära ned på antalet trafikerade linjer under vinterperioden är inte aktuellt, enligt Hägg.

- Vi minskar inte på trafiken, åtminstone inte i år. Och landstingen har redan investerat en miljard i Norrtåg. Några extrapengar finns inte.

Ett annat problem är att man bara kan reparera och avisa tågen i Umeå, där man har sin enda verkstad.

- En ny verkstad kostar 100 miljoner att bygga. Vi har inte råd, säger Hägg.

Oacceptabelt
Kenneth Backgård, ordförande i Norrbottens sjukvårdsparti och oppositionsråd i landstinget, är styrelseledamot i Norrtåg. Han är kritisk till att tågen inte klarar att leva upp till de krav som leverantören lovat.

- De är byggda för att inte bygga upp is. Ändå är det precis vad som händer. Jag tycker också att tågen ska klara minus 35-40 grader. Det har varit orimligt mycket bekymmer och det är helt oacceptabelt. För Norrbotten del är det viktigt att Norrtåg kommer till rätta med problemen. Inte minst för turismen, vi vet att Kiruna är en mycket populär destination vintertid.

Norrtåg har även siktat in sig på pendlingstrafiken.

Tror ändå på en framtid
- Där är det a och o att vara punktlig. Några minuters försening är väl okej, men en halvtimme är inte bra. Då förstår alla att inställda avgångar är katastrof. Jag tror att många hade sett fram emot att exempelvis arbetspendla mellan Luleå och Boden. Men det går ju inte att komma igång när det ser ut så här. Snart vågar ingen boka en resa.

Backgård tror ändå på Norrtågs framtid.

- Det är en vällovlig satsning. Det är bra för kommunikationerna och även ur miljösynpunkt, och jag tror att man får bukt med problemen väldigt snart. Det måste väl för f-n gå att få tågen att rulla i Norrbotten på vintern?

BAKGRUND Norrtågs svarta vinter

? Norrtågs problem började när vintern gjorde sitt intåg med kraftiga snöfall i Norrland. Hjulhusen driver igen av snö och is vilket gör att bromsarna slås ut på de toppmoderna och vinteranpassade tågen, levererade av franska Alstom. Den 10 december ställde Norrtåg in sju avgångar, och dagen efter sex. Den 18-20 december ställdes 23 avgångar in av samma skäl.

? Den 23 och 24 december ställde Norrtåg in fyra avgångar per dag på grund av kylan. Minus 40 grader hade uppmätts i Murjek. Företaget lyckades inte skrapa fram några ersättningsbussar i Luleå och Kiruna. En barnfamilj på väg från Umeå till Kiruna blev strandsatt i Boden i 30 minusgrader och sex timmar försenade, eftersom bussen inte gick längre än dit.

? Även julen och mellandagarna var problemfyllda med flertalet inställda tåg. Totalt har Norrtåg ställt in mellan 50 och 100 avgångar i december.

? I går ställde Norrtåg in ytterligare fyra avgångar på grund av fordonsbrist. Tågen stod trasiga i företagets enda verkstad i Umeå, som varit stängd under jul- och nyårshelgen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om