Ett lyft i sikte

Bengt-Ove Lindgren, chef på Luleå flygplats, vill bilda ett regionalt forum där näringslivet, kommunerna, landstinget, länsstyrelsen och Swedavia kan diskutera flygförbindelserna för att kunna påverka flygoperatörerna.- Det här är en jätteviktig strategisk fråga för regionen, säger han.

Flygplatschefen Bengt-Ove Lindgren har en vision. Han ser flyget som mycket betydelsefullt för Norrbottens utveckling och vill ta initiativ till ett forum där regionala aktörer ska diskutera länets behov av flygkommunikationer för att sedan kunna gå vidare och påverka flygoperatörerna.FOTO: Maria Ekman

Flygplatschefen Bengt-Ove Lindgren har en vision. Han ser flyget som mycket betydelsefullt för Norrbottens utveckling och vill ta initiativ till ett forum där regionala aktörer ska diskutera länets behov av flygkommunikationer för att sedan kunna gå vidare och påverka flygoperatörerna.FOTO: Maria Ekman

Foto: Maria Ekman

LULEÅ2010-11-09 06:00
Luleå flygplats kan presentera positiva siffror för oktober (se faktaruta). En ökning med över sex procent av antalet passagerare (totalt för både inrikes- och utrikestrafik) jämfört med samma månad 2009. För perioden januari till och med oktober i år ser det dock inte lika ljust ut jämfört med 2009. Även om utrikestrafiken ökade så låg inrikestrafiken nästan oförändrad. Enligt Bengt-Ove Lindgren, nytillträdd chef för Luleå flygplats, beror det på askmolns-problemen.
- Annars hade vi med all sannolikhet sett en ökning även för inrikesflyget. Vi ser en stadig ökning av både inrikesflyg och charterflyg under de senaste åren. Det visar att vi har en stark tillväxt i regionen, säger han.
Kraftsamling
Lindgren menar att det krävs en regional kraftsamling för att skapa goda flygförbindelser.
- Sedan avregleringen av flyget 1992 har det hänt väldigt mycket. Det är inte som förr när Linjeflyg och SAS tog ett ansvar för att hela landet skulle ha goda flygförbindelser. Nu gör flygbolagen bara marknadsmässiga bedömningar. De regioner som har förmågan att inventera vilka behov som finns och sedan påverka flygoperatörerna så att dessa behov uppfylls, de är vinnare.
Bengt-Ove Lindgren menar att flyget har mycket stor strategisk betydelse för Norrbotten.
- För många resenärer är flyget det enda realistiska alternativet, både när det gäller möjligheterna för affärsresor och privatresor härifrån och när det gäller möjligheterna för affärsresenärer och privatresenärer att komma hit.
Plattform
Han vill ta initiativ till att bilda ett permanent regionalt forum för att diskutera frågan om flygkommunikationerna.
- Eftersom det inte längre finns något flygråd behövs det en ny plattform där regionala aktörer kan träffas för att tillsammans ta reda på vilka behov som finns och sedan påverka flygoperatörerna. Inte minst för den växande besöksnäringen. Det spelar ingen roll hur duktiga entreprenörer vi har om det inte finns förutsättningar för turister att komma hit.
Alla förutsättningar
Enligt Lindgren borde näringslivet, kommunerna, landstinget, länsstyrelsen, Norrbottens handelskammare och Swedavia finnas med i detta samarbete som ska kraftsamla och påverka regionens flygkommunikationer.
- Direktflyget mellan Luleå och London är ett jättebra exempel på hur man regionalt kan arbeta för att förbättra flygförbindelserna. Luleå flygplats har alla förutsättningar att fortsätta att växa och utvecklas - till gagn för hela länets tillväxt.
Fakta Statistik, Luleå flygplats
Oktober 2010:
Utrikes: antalet passagerare: 6 609
Inrikes: antalet passagerare: 87 168
Oktober 2009:
Utrikes: antalet passagerare: 4 607
Inrikes: antalet passagerare: 83 485
Perioden januari till och med oktober 2010:
Utrikes: antalet passagerare: 64 907
Inrikes: antalet passagerare: 746 478
Perioden januari till och med oktober 2009:
Utrikes: antalet passagerare: 52 463
Inrikes: antalet passagerare: 744 020

Källa: Swedavia
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!