Ett lyft för stan

Inga olyckor. Inga störningar. Det svenska försvaret är mycket nöjt med genom-förandet av Loyal Arrow.Samtidigt har Visit Luleå räknat ut att övningen har gett cirka 15 miljoner kronor till staden.

Amerikanska soldater på Arcus camping. Campingens stugor har varit fullbelagda med övningsdeltagare från Loyal Arrow.FOTO: PÄR BÄCKSTRÖM

Amerikanska soldater på Arcus camping. Campingens stugor har varit fullbelagda med övningsdeltagare från Loyal Arrow.FOTO: PÄR BÄCKSTRÖM

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2009-06-17 06:00
I går var den sista övningsdagen på Loyal Arrow. I dag ska övningsledare Gianni Baron hålla en ceremoni klockan åtta på morgonen. Sedan börjar militärerna att ta sig hem till Tyskland, Polen, Portugal, Turkiet, USA och Storbritannien.
- Som värdnation är vi jättenöjda med att ha genomfört det här utan olyckor, slitningar eller problem. Deltagarna är jättenöjda. De tycker att vi har lagt ner ett enormt engagemang, säger Carina Wrangberth, försvarets pressansvariga för Loyal Arrow.
Problem med låga moln
Det enda problemet har varit låga moln, som gjort att några nationers plan inte har kunnat flyga som planerat. Nätverket Ofogs alla aktiviteter har inte stört alls, anser Wrangberth.
- Övningen har inte påverkats av Ofog. Det har inte hindrat någon verksamhet, säger hon.
Carina Wrangberth uppger också att försvaret tagit kontakt med Svenska samernas riksförbund för att höra hur övningen påverkat samerna. Som NSD tidigare berättat fanns en oro för att renarnas kalvning skulle störas.
- Men de hade inget att anmärka på, säger Carina Wrangberth.
Det civila flyget befarade förseningar på grund av övningen, men enligt försvaret så har förseningarna legat på mellan fem och tio minuter.
- Som mest var det 15 minuter, säger Carina Wrangberth.
Då Nato åker på övning är det inga ruffiga logement som gäller. Militäralliansen har som standard att bo på hotell, vilket inneburit att 800 utländska soldater inkvarterats framför allt i Luleå, men även i Boden och Älvsbyn.
- Det här har dragit in enormt mycket pengar till hotell, caféer, restauranger och affärer. Men även till hyrbilsföretag, säger Carina Wrangberth, försvarets pressansvariga under Loyal Arrow.
Lyft för näringslivet
En grov uppskattning från Visit Luleå visar att övningen bidragit med mellan 10 och 15 miljoner kronor till näringslivet i Luleå. Inkomsterna kommer från hotellnätter, restaurangbesök och viss shopping.
- Summan är absolut inte orimlig, den är snarare i underkant, säger Elisabeth Ennefors, verlställande direktör för Visit Luleå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!