Eskil får inte förlängt kontrakt

Rederiet L-line får inte förlängt kontrakt av Luleå kommun. Anledningen är ännu en problemfylld sommar för skärgårdstrafiken. I den nya upphandlingen kommer viten läggas in för att undvika misskötsel.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2014-09-03 08:00

När rederiet L-line vann den stormiga upphandlingen om skärgårdstrafiken i Luleå kommun 2012 var det efter många turer, bland annat i förvaltningsrätten. Upphandlingstiden låg på tre år med möjlighet till förlängning i två år. Men Luleå kommun väljer att inte förlänga med rederiet.

– Vi löser inte ut den optionen. Det har krånglat alldeles för mycket för att vi ska göra det. På ren svenska, säger Helen Wiklund Wårell, fritidschef.

Problemen började redan under tidigare år. L-line fick ta emot klagomål på dålig service och förseningar. Trots påtryckningar från förvaltningen så har det inte blivit bättre menar Helen Wiklund Wårell.

– I sommar har det varit värre än någonsin, säger hon.

Bland annat har förvaltningen och redaren Bernt Lindbäck varit oense om i vilka vindstyrkor båten ska behöva lägga till i hamnarna. På Hindersön fick kommunen göra akuta reparationer i hamnen för att Eskil skulle lägga till. Turisterna har inte heller varit nöjda. I flera fall har de antingen blivit strandsatta på öarna eller tvingats återvända tillbaka till Luleå.

– Vi har aldrig haft så mycket klagomål som den här sommaren, säger Helen Wiklund Wårell.

Fritidsförvaltningen arbetar nu med att ta fram ett nytt underlag till en upphandling. Och det kommer vara betydligt tuffare krav på redaren i framtiden.

– Vi har ju lagen att förhålla oss till, så vi kan inte skruva hur vi vill. Vi ska specificera så mycket som möjligt och lägga in kvalitetsvägande skäl. Inte så mycket på pengar, säger Helen Wiklund Wårell.

– Men vi kommer också rent krasst att jobba med viten. Det är tråkigt, men efter sommaren som har varit är vi nödgade att ha något sånt.

Bernt Lindbäck har ännu inte bestämt sig om ha kommer ta kampen om skärgårdstrafiken igen.

– Jag måste se underlaget först. Men vi har kört trafik i Luleå och Piteå i 25 år så det krävs ingen Einstein för att förstå att vi kommer fortsätta. Sen vet vi inte i vilken omfattning, säger han.

Hur har du bemött kritiken från Fritidsförvaltningen?

– Om vi ska sköta båtkörandet förutsätter det att hamnarna är i ordning. Och hamnarna på Hindersön och Brändöskär har inte varit i ordning. Det hoppas vi naturligtvis att de rättar till, säger han.

Under onsdagen informeras politikerna i fritidsnämnden arbetsutskott om läget och i slutet av september ska förfrågningsunderlaget till upphandlingen vara färdigt.

Skärgårdsbråket

NSD avslöjade i slutet av 2011 att fritidsförvaltningen i Luleå gjort ett allvarligt misstag när upphandlingen om skärgårdstrafiken genomfördes. I entreprenörernas underlag gällde upphandlingen sex år med möjlighet till förlängning i två år, medan politikerna beslutade om extra pengar under tre år med möjlighet till förlängning i två år.

Misstaget upptäcktes inte förrän det klart att Brändögruppen vunnit upphandlingen.

I den nya upphandlingen vann L-line som la ett bud långt under Brändögruppens. Brändögruppen överklagade men förlorade. L-line tog upp M/S Eskil från mälardalen.

De tre år som L-line kört har varit kantade med kritik och problem, bland annat för att redaren vägrat köra in i vissa hamnar när det blår för mycket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om