Varumärkesenkäten är en del av ett forskningsprojekt som startade 2010 med syfte att bättre förstå vad Luleås invånare och besökare tycker om staden.
Studien bygger på ett samarbete mellan Luleå kommun och Luleå tekniska universitet och den första undersökningen gjordes 2010 av en forskargrupp på LTU.
– Vi gjorde den första enkäten för 12 år sedan och tittade på Luleå som varumärke. Eftersom det har hänt så mycket i Luleå sedan dess vill vi nu fokusera på hur invånare och utflyttade ser på Luleås image idag. Sedan jämföra med imagen då, säger Timothy Foster, biträdande professor i marknadsföring vid LTU.
Formuläret tar cirka 10– 12 minuter att fylla i och det görs online.
– Omvärlden har förändrats och då förändras även bilden av den plats vi lever, bor och verkar i. Genom enkäten får vi en nulägesbild hur man uppfattar Luleå idag vilket ger ett bra underlag för företag, kommun och andra verksamma i Luleå, säger Elisabeth Ennefors, kommunikationschef Luleå kommun.
Enkäten ligger uppe till slutet av september och resultatet sammanställs i februari 2024.
– Det kommer att bli jätteintressant att se ur ett forskningsperspektiv. Alla kommer att få ta del av resultatet för det kommer vi att sprida.