Norska sportkedjan XXL öppnar på onsdag morgon, men redan på måndagen fick NSD en tjuvtitt i varuhuset, som är beläget i Julas gamla lokaler mitt emot Coop forum på Storheden.
– Det är ett mycket bra affärsläge. Varuhuset är normalstort och det är precis sådana här lägen vi letar efter, säger Lars Bengtsson, vd för XXL i Sverige.
– Det lär förstås bli kaos på morgonen när vi öppnar men annars är det perfekt. Bra med parkeringar, ny rondell och lätt att ta sig hit, säger Anna Kyrö, varuhuschef.
Hon kommer närmast från ett jobb som butikschef på Kappahl i Boden, och har följt förberedelserna sedan efter sommaren när lokalerna började byggas om.
– De senaste tre veckorna har vi fyllt på med varor men nu är vi så gott som i ordning med allt, säger hon.
Att XXL satsar i Luleå är ingen slump.
– Sådana här orter vill vi finnas på, där det finns 100 000 människor i upptagningsområde, säger Lars Bengtsson.
Det nordligaste varuhuset förutom Luleå är Sundsvall.
– De erfarenheter vi har därifrån är att vårt koncept är extra uppskattat hos norrlänningarna. Vildmark, jakt och cykel är tre avdelningar som går extra bra. Vi har också möjlighet att anpassa varuhusen lite efter orten också, och därför är exempelvis vår vildmarksavdelning extra stor, säger Lars Bengtsson.
XXL:s affärsidé är låga priser, alla sporter under samma tak och i stort sett bara välkända varumärken.
Det vankas därmed ännu tuffare tag i den redan heta sportbranschen i Luleå, där kedjorna Intersport, Team Sportia och Stadium slåss med mindre aktörer som Snabba steg, Wildmarksshopen, Naturkompaniet och Hägglunds.
– Vi väljer att inte fokusera så mycket på vad andra gör. Vi koncentrerar oss på vår affärsidé. Förtroende är något man förtjänar men vi tror det ska gå bra i Luleå, säger Lars Bengtsson.
Men att någon får ge vika är ingen vågad gissning.
– Om det går som vi vill, att vi kommer upp i 100 miljoner i årsomsättning, så blir det tight förstås. Alla förstår ju att marknaden inte kommer växa med 100 miljoner, säger Lars Bengtsson.
När NSD tittar runt i varuhuset sitter personalen, totalt 46 anställda varav 15 heltider, på säkerhetsutbildning.
– Vi har haft löpande utbildningar. Produktutbildningar och säljutbildningar. Vi startade allting med en teambuildingvecka mitt ute i skogen i Norge, säger Anna Kyrö.