En stålstad i gungning

Stålstaden Luleå är i gungning. SSAB går på lågvarv. Hardtech varslar 100 anställda. Ferruform stoppar produktionen fyra veckor.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2008-12-04 06:00
Men trots att det handlar om närmare 2 500 jobb som ligger i potten så manar kommunalrådet Karl Petersen till lugn.
- Det här är moderna och konkurrenskraftiga världsföretag och som alla tre har ett långsiktigt perspektiv. De kommer att stå starka när det vänder. Jag är inte orolig
Karl Petersen skickar till och med ut en signal till SSAB:s ledning om att storsatsa i Luleå.
- Genom att investera i en ny sträng och ett antal skänkugnar så öppnas möjligheten för SSAB att kraftigt bredda sin tillverkning av stålsorter. Det är en miljardsatsning som skulle sitta perfekt.
Från fackligt håll är minerna däremot mer bekymrade. Metall kräver krafttag av regeringen inför den våg av varsel som nu också slagit till med full kraft mot Luleå och Norrbotten.
- Det är oerhört viktigt att det sätts in snabba och kraftfulla åtgärder så att personer som riskerar att förlora sina jobb, till exempel på Hardtech, inte lämnas vind för våg, säger Tomas Karlsson, SSAB:s verkstadsklubb.
Utbildning i stället för avsked
En av flera åtgärder som Metall pekar på är att anställda ska erbjudas utbildning i stället för uppsägning.
- Det här är ett sätt att behålla den kompetens som annars riskerar att gå förlorad. Den dag det vänder uppåt igen finns den kompetensen kvar och är då guld värd, säger Tomas Karlsson.
Krisen för stålstaden Luleå är en direkt effekt av den gigantiska kris som bilindustrin upplever. Mest märkbart är det för Hardtech med närmare 500 anställda vars presshärdare detaljer monteras in i en rad av bilmärken. Detsamma gäller för Ferruform, med 650 anställda, även om det i det fallet till största delen handlar om detaljer till lastbilar.
När det gäller SSAB, med sina 1 300 anställda, är krisen kopplad till den tunnplåtstillverkning som sker vid SSAB i Borlänge. Stålämnen som tillverkas i Luleå valsas därtill tunnplåt. Runt 30 procent går sedan vidare tillbilindustrin, framför allt Volvo.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om