"Norrbottens Smakfestival" är namnet på arrangemanget.
Det hålls i Luleå Energi Arena den 9 och 10 oktober.
– Vi ska bygga konceptet "Smaka" och temat i år drycker. Tanken är dock att konceptet kan utvidgas och växa för att innehålla både mat och dryck. Naturligtvis finns vinprovning med för de som så önskar men vi vill också ha med lokala bryggerier och mikrobryggerier samt alkoholfria produkter. Det vi har tänkt är att göra det lätt för leverantörerna, säger Niklas Österberg, vd i Basketarenabolaget.
Arenabolaget har varit i kontakt med branschfolk och med Munskänkarna.
– Vi har fått en positiv respons och Munskänkarna är ju intresserade av både mat och dryck.
Festivaler och mässor med tema mat och dryck är nu ingen ovanlighet.
Det förekommer över hela landet.
Den mest kända är kanske "Mitt Kök" som arrangeras i Älvsjö på Stockholmsmässan i november.
Likt den kommer också de som vill prova viner eller andra drycker att hantera ett kupongsystem.
Besökaren köper ett kuponghäfte som motsvarar x antal glas.
– Målgruppen är väl 30 +.