En riktig saluhall

Luleåborna säger nu sitt om det klassiska posthuset.Högst upp på önskelistan - en saluhall.- Jättespännande. Hoppas det blir något, säger Ulrika Vänseth, vd vid Luleå & Co.

Foto:

Luleå2009-01-16 06:00
I torsdagens NSD efterlystes idéer på vad gamla posthuset i korsningen Storgatan-Kungsgatan ska användas till. Solklar etta på önskelistan är en saluhall, i alla fall enligt dem som röstat på
NSD:s hemsida.
Nischad
Förslaget gillas av Luleå & Co verkställande direktör sedan tre månader, Ulrika Vänseth, som poängterar att frågan ännu inte hamnat på hennes bord.
Vänseth har tidigare varit bosatt i Stockholm och då besökt saluhallen på Östermalm, som hon beskriver som fantastisk.
Tidigare försök med saluhallar i Luleå, på Loet och i Södra hamnen, har dock inte blivit långlivade. För att bryta den trenden tror Vänseth på en verkligt nischad saluhall:
Lokalt och ekologiskt
- Bara lokalproducerat och ekologiskt. Det gäller verkligen att nischa sig. Norrbotten har så starka lokala matproducenter, säger hon lite lyriskt.
Samtidigt väcks ännu en tanke i hennes huvud. Ett koncept som slagit väl ut i USA.
- Det skulle kännas lite inspirerande med food-courts, säger hon och förtydligar att det handlar om olika, väldigt små restaurangtyper. De ätande samlas sedan i mitten av lokalen och äter.
- Det skulle också vara fantastiskt, säger hon och ser än fler positiva aspekter.
Flyttar tyngdpunkten
Bland annat skulle centrumtyngdpunkten förflyttas något och Storgatan breddas. I dag upplevs Luleå centrum som ett stråk mellan Shopping och Åhléns.
I ett första skede skulle hon kunna tänka sig att exempelvis Hushållningssällskapet hyr in sig och ser till att torghandel bedrivs av säsongsbundna matvaror.
- Det kan bli ett vattentätt koncept. Det finns ingen anledning till att en sådan vacker lokal inte ska stå till folkets förfogande.
Vänseth är medveten om det regelverk som finns runt livsmedelshanteringen.
- Det är ju bra att det hålls rent, fräscht och bakteriefritt.
Internationell känsla
Att folk skulle handla om utbudet är det rätta, tvivlar hon inte på:
- När det är lågkonjunktur kanske inte alla kan unna sig det där lilla extra. Men det går ju alltid att tumma på annat än maten, säger hon när plötsligt nästa idé dyker upp:
- Det finns inget bageri heller där man kan köpa nybakat vid fem. Det skulle göra att vi kunde få lite mer internationell känsla över stan. Jag tror att vi är redo för det.
Fakta Luleå & Co
Luleå & Co är ett utvecklingsbolag som arbetar för ett sjudande centrum. Bolaget ska marknadsföra Luleå som handel- och nöjesstad och fungera som ett forum för centrumfrågor.
Drygt 200 företag är intressenter i Luleå & Co.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om