"En katastrof och framgång"

I dag kommer infrastrukturminister Åsa Torstensson till Luleå för att ge regeringens syn på Norrbotniabanan. NSD kan redan nu avslöja att den till viss del bjuder upp till dans.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

LULEÅ2010-03-31 05:10
I den infrastrukturplan för de kommande tio åren som regeringen tagit fram finns avsatt en pott på 13 miljarder kronor att kunna sättas in i banbygget, dock under en viktig förutsättning.
- Och det är att regionen och näringslivet bidrar med finansieringen, säger Frank Nilsson (C), pressekreterare på näringsdepartementet.
Under gårdagen och i samband med att regeringen presenterade satsningar på vägar och järnvägar i södra Sverige kom också ett besked som går i den här riktningen.
Medfinansiering
"Trafikverket får även i uppdrag att tillsammans med regioner och näringslivsintressenter pröva förutsättningarna för medfinansiering av en järnvägsförbindelse mellan Piteå och Skellefteå", skriver regeringen.
Reaktionen på den här ytterst kortfattade skrivningen, och där ordet Norrbotniabanan för övrigt inte finns med, möttes i går med blandade känslor.
- Jag betecknar det här som en katastrof. Inte en enda krona till det här projektet samtidigt som regeringen strör miljarder över satsningar i söder, tyckte Lorentz Andersson, styrelseordförande för Norrbotniabanan AB.
Luleås kommunalråd Karl Petersen är dock i stället av motsatt uppfattning och ville i stället tala om ett genombrott.
- Jag ser det här som en stor framgång. Nu finns en del av bansträckningen trots allt omnämnd.
Men allt bygger ju på att det blir en medfinansiering från näringslivet?
- Visst är de så, och jag är inte helt övertygad om att näringslivet vill bidra med pengar till banbygget. Men det viktigaste är trots allt att sträckningen nu finns med i planen.
Inte heller Piteås kommunalråd Peter Roslund väljer att kasta yxan i sjön.
- Den skrivning som regeringen nu kommer med känns en aning svårtolkad men det känns trots allt bra att sträckan Piteå-Skellefteå finns omnämnd.
Nytt bolag bildas
Och när infrastrukturminister Åsa Torstensson i dag kommer till Luleå så kommer förhoppningsvis dimmorna att skingras. Allt pekar mot att hon kommer att ha med sig en penningpåse som kan sättas in i banbygget, dock under förutsättning att regionen och näringslivet medverkar i finansieringen. Det är för övrigt den lösning som Norrbotniabanan AB tagit fram och som presenterats för regeringen vid ett flertal tillfällen. Grovt sett går den modellen ut på att det bildas ett nytt bolag som lånar upp de pengar som behövs och som sedan staten börjar betala tillbaka på när banan står färdig. Det är för övrigt samma finansieringsmodell som använts vid bygget av Botniabanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om