En gigant har landat

75 ton material från flygövningen "Red Flag" damp ner på F 21 i går. Allt rymdes med råge i ett av världens största transportflygplan, Antonov - 124-100.Personalen och de deltagande flygplanen beräknas anlända fredag kväll.

Tömt var det här. På tre timmar lossar och lastar personalen fraktplanet. Snabbt jobbat grabbar!

FOTO: Fredric Lundqvist

Tömt var det här. På tre timmar lossar och lastar personalen fraktplanet. Snabbt jobbat grabbar! FOTO: Fredric Lundqvist

Foto: Fredric Lundqvist

LULEÅ2008-08-07 06:00
NSD har tidigare berättat om F 21s deltagande i den internationella militärflygövningen i Nevada, USA. Övningen avslutades den 1 augusti och de cirka 90 svenskarna är på väg hem.
Två Herkulesplan och sju Jas 39 Gripen är alltså på hemväg.
Fast i går kom all material till Luleå. 75 ton.
Det kan ju tyckas mycket men då ska man veta att An - 124 är ett av världens största transportflygplan.
Det tar en maxlast av 150 ton och lika mycket bränsle och har en maximal startvikt på 450 ton, en rätt "stabil gosse" om man säger så.
Planet landade fyra timmar försenat i går förmiddag. Förseningen berodde på att besättningen fått fel information om hur mycket last planet skulle ta och fick pumpa ut en del bränsle.
Flyger 24 timmar nonstop
Däremot var det en nonstop-flygning mellan Las Vegas och Luleå.
Maskinen kan egentligen flyga 24 timmar om dygnet, frånsett tankning.
Besättningen består nämligen av åtta personer, däribland tre piloter. Det finns tre sådana besättningar på planet plus lastare. Som mest kan planet lasta 250 ton och ha 80 personer ombord.
Många tycker att det svenska transportplanet Herkules är stort.
AN - 124 tar samma mängd last som sju Herkulesplan...
De tre besättningarna flyger turvis. Den besättning som landat planet är också med vid starten för att sedan få avlösning.
Sverige har tillsammans med andra europeiska länder köpt flygtider av det ukrainska flygbolaget.
Ingen datorisering
NSD blev bjuden på en snabbtur inne i den flygande jätten.
Här finns kök, sovutrymmen och dusch fast av ganska spartansk klass.
Inget i planet är datoriserat.
Instrumentpanelen påminner om flydda dar.
- Det ser ut ungefär som det gjorde när jag flög Draken och Viggen i slutet på 70-talet, säger Anders Jonsson som är flygplatschef på F 21 och Luleå Airport, det är som bekant militären som äger flygplatsen.
Lossningen går dock fort.
Det ukrainska flygplanet har alltså med sig egen personal som lossar och lastar. Att göra det ska gå på tre timmar, imponerande.
Chefspiloten ombord berättar att han tidigare flugit stridsflygplan för Sovjetunionen, bland annat Mig 21,23 och 27 samt Su 15 och Jak 300.
- AN - 124 är ganska lätt att flyga i en jämförelse, säger han.
Fraktplanet har en marschfart av cirka 1 000 kilometer i timmen och en landsningsfart på mellan 220 och 280 kilometer i timmen. När den lämnar Luleå och F 21 så blåser den upp sand - vingspannet med de fyra motorerna är nästan 50 meter - men det låter väldigt litet.
Planet lät mer när det stod parkerad med motorerna på före start.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om