– Vi ska ta fram ett program för minskade kostnader och nå lönsamhet med ett resultatlyft till 2016 på 400 miljoner. Vi kommer då att vara ca 600 medarbetare färre och använda 120 lok färre, säger Marts Hollander, kommunikationsdirektör vid Green Cargo.
Green Cargo har verksamhet på flera järnvägsorter i Norrbotten: Luleå, Boden, Gällivare, Kiruna och Haparanda.
– Vi har identifierat en rad platser dit vi kör med olönsamhet och vi har haft en dialog med våra kunder om vad vi kan göra åt det: höjda volymer, minskad frekvens eller utebliven service till exempel, säger Mats Hollander.
Om och i så fall hur de planerade neddragningarna slår mot Green Cargo i Norrbotten - där 210 av de anställda finns - är ännu inte klart.
– I december genomfördes nya informationsmöten då vi berättade om att vi kommer att upphöra med service på ca 50 ställen i landet och att vi nästan halverar antalet chefer i organisationen, säger Mats Hollander.
Den 5 mars ska förhandlingarna om neddragningarna vara klara.
– Först då kan vi ge mer konkret information om hur många vi kommer att bli på varje ort där vi finns. I klartext hur övertaligheten kommer att se ut på många håll. Därefter följer turordningsförhandlingar, säger Mats Hollander.