Det var ord och inga visor när SSAB:s Per Bondemark talade på frukostmötet på fredagsmorgonen.
Betydelsen av väl fungerande infrastruktur är avgörande för Sveriges export och Norrbotniabanan är därför en nationell angelägenhet, anser Per Bondemark.
Han är inköpschef på SSAB men kanske väsentligare i detta sammanhang i rollen som ordförande i Näringslivets transportråd, var en av gästerna under frukostmötet med Luleå näringsliv och han betonade vikten av väl fungerande infrastruktur och logistik.
Intresset var mycket stort för ämnet för dagen – infrastruktur.
– Vi har en eftersatt infrastruktur i Sverige. Underhållet är eftersatt och kapaciteten i viktiga stråk räcker inte till. Vi har haft tre stora tågurspårningar och nedrivna kontaktledningar har blivit vardagsmat. En stor del av landets välfärd kommer genom exporten kommer från de nordliga länen och därför är Luleå viktigt för Sverige och för världen. Sverige och världen behöver en bättre infrastruktur inklusive Norrbotniabanan.
Per Bondemark poängterar att Norrbotniabanan inte i första hand är en regional angelägenhet. Det är en nationell fråga.
– Om vi vill fortsätta att vara ett välmående land så måste vi satsa på infrastruktur.
Förutom Per Bondemark deltog också bland andra Inger Edlund Pedersen, vd Norrbottens handelskammare, och Arnold Vonkavaara som är regionchef för Trafikverket.
Den senare medgav brister i underhållet av järnvägsnätet.
– Vi har en underhållsskuld och därför har vi fått sätta ner hastigheten på järnvägen men detta är en nationell fråga. I transportfrågor måste vi tänka mer globalt., säger Arnold Vonkavaara.
I veckan fick "Norrbotniabanans vänner" luft under vingarna när Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt förklarade att banan ska byggas.
– Inget årtal är sagt. Men vi hoppas att man ska komma igång så fort som möjligt. Om vi ska få medfinansiering från EU är det brådskande och det talar för högsta prioritet. Detta samtidigt som det sker mycket investeringar i regionen. Ska man få industrietableringar och tillväxt i ekonomin måste man ha moderna transporter och det saknas i dag, sa Jonas Sjöstedt.