En 60-årig tradition bryts

Under de kommande 14 veckorna ser det mörkt ut för delar av personalen på F 21 när en drygt 60-årig tradition bryts.

VETERAN. Anders Jonsson kom till F 21 1974. Då genomfördes mörkerflygningarna på tisdagar.

VETERAN. Anders Jonsson kom till F 21 1974. Då genomfördes mörkerflygningarna på tisdagar.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2014-10-09 20:00

Mörkerflygning och tisdagar har länge varit synonymt på F 21.

– Sedan jag kom till F 21 1974 så har vi haft mörkerflygningar på tisdagar, säger pensionerade piloten Anders Jonsson.

Faktum är att mörkerflygningar från Kallaxheden har pågått på tisdagar sedan 50-talet då Sverige hade ett av världens största flygvapen.

Nu är det annat ljud i skällan.

Med start under torsdagen så är det just torsdagar som blir ny veckodag för mörkerflygningarna.

Enligt F 21:s miljötillstånd för flottiljflygplats Luleå Kallax, som regeringen fastställde den 16:e juli 1998, har flottiljen möjlighet att bedriva ”förlängd daglig militär övningstid med mörkerflygning”.

Detta får ske cirka 14 tillfällen under perioden oktober till mars.

– Mörkerflygningarna är viktiga för oss eftersom vi ska vara tränade för att verka under såväl dager som mörker under vilka väderförhållanden som helst. Därför övar på det, säger lokala flygchefen Jörgen Marqvardsen.

Traditionsenligt så väsnas Jas-planen en del och hur mycket det påverkar närområdet beror på vädret.

– Det är i samband med starterna som det kan bullra och bland annat beroende på hur vinden ligger så kan det variera, säger Louise Levin, informationschef på F 21.

Dygnets indelning

Dagen har 12 timmar, kvällen 4 timmar och natten 8 timmar. I Sverige fastställt till klockan 06.00–18.00, 18.00–22.00 och 22.00–06.00 lokal tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om