Elvis lever - och han flyger
LULEÅ. Solen sänker sig sakta över Knöppelåsen utanför Luleås centrala delar. - Du kan ta lite gas, stiga lite, fortsätt så. Nu kan du svänga runt höger.
Klart för start. Bakom spakarna: Elvis Presley.
Foto: Pia Hanzi
Midnight sun fly-in är över för den här gången. Det har varit över en veckas flygande, och det var det fullt på fältet när NSD besökte Knöppelåsen under en av de sista dagarna.
Idén var enkel. Det är kul att umgås med andra och utbyta erfarenheter. Gillar man det är ett alternativ är att åka runt till andra klubbar och umgås, och utbyta erfarenheter.
- Men i stället kom vi på att vi skulle kunna ha en träff och bjuda in alla andra. Nu är det många som planerar in första veckan i juli för det här och kommer tillbaka, säger Håkan Holmvall som är sekreterare i MFK Jupiter.
I år var det tio-årsjubileum, men det var inget som klubben hade lagt någon större vikt vid. Här satsar de alltid på att ha bra service och göra vistelsen trivsam för besökarna. De erbjuds gratis camping med vatten och el. I en röd stuga finns kaffe och godbit till självkostnadspris. Där steks hamburgare och kokas korv. På grund av det ökande antalet besökare har parkeringen byggts ut och både grill- och uteplatser har tillkommit.
Kontrollen
Att flyga modellflyg är en passion för många. Ett femtiotal entusiaster från Norge och Sverige kom till Luleå för att flyga under det årligt återkommande evenemanget. Här finns plan för några hundra, medan andra har kostat tio tusentals kronor att bygga.
Mitt bland alla flygintresserade män finns en kvinna. 16-åriga Terese Stenström från Gällivare har bara flugit i några helger, men är redan frälst. Och hon har talang, styr redan själv efter att ha flugit dubbelkommando med Håkan Holmvall.
- Det är svårt att förklara känslan, det är den där kontrollen. Det är fascinerande att man kan stå på marken och flyga ett plan i luften.
Sedan är det ju yrkesmässigt också. Till hösten börjar Terese Stenström fordonsprogrammet med inriktning flygteknik i Luleå.
Blivande pilot?
- Tanken är att bli pilot, antingen ambulans- eller helikopterpilot. Något lite extremt sådär. Att få fara ut och göra bra saker och ha kontoret i luften.
Här pågår flygning nästan dygnet runt. Vid tvåtiden går solen upp över kullarna. Några håller på ända fram till fem på morgonen.
- Men då flyger de inte på förmiddagen, säger Håkan Holmvall och skrattar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!