De färgglada stolarna på Lillan är på torsdagen upptagna av elever från högstadium och gymnasieskolor runt om i länet. De lyssnar på när Izabell Zaza berättar om skolelevers de lagar, regler som gäller för skolans arbetsmiljö, men också vilka rättigheter eleverna har och kan kräva.
– Att vara elevskyddsombud är ett frivilligt uppdrag, men gemensamt brukar vara att de är engagerade elever. Eleverna själva har ofta koll på vad det är som inte fungerar i skolan men vet inte alltid vilka rättigheter man har, säger Izabell Zaza.
Två elevskyddsombud som var med på utbildningen är Sanna Robertsson och Veronika Granström som båda går på Sandbackaskolan i Arvidsjaur. De är både positiva till utbildningen och har haft en inspirerande dag.
– Det var bra information och vi har fått tips på hur man kan ta tag i problemen. Det känns verkligen värt resan att komma hit, säger Veronica Granström.
– Vi har lärt oss mycket om hur många skyddsombud man måste ha och en hel del annat vi inte visste, säger Sanna Robertsson.
Eleverna får lära sig hur man ska hantera olika typer av problem, både fysiska och psykosociala. I en av utbildningens övningar får eleverna lämna förslag på hur man ska lösa ett problem som finns på skolan. Vissa exempel rör den fysiska miljön, som att skolgården inte är sandad och därför är det väldigt halt att gå mellan byggnaderna. Ett annat exempel är att det ofta kör ihop sig i provtider och gör att eleverna känner stress.
– De största problemen är ofta hög ljudvolym, dålig tillgång till lokaler eller ojämn temperatur inomhus, det är exempel på problem i den fysiska miljön. Färre tar upp kränkningar på sociala medier som ett problem, där kanske man inte vet att skolan måste ta ansvar, säger Izabell Zaza.
Enligt nya siffror från skolinspektionen fortsätter antalet anmälningar om kränkningar och trakasserier på nätet att öka.
– Här är det viktigt med elevskyddsombuden som faktiskt är där det här händer. De märker när det börjar eskalera. Då är det viktigt att stärka förtroendet så att eleverna känner att skolan verkligen tar det här på allvar, säger Izabell Zaza.
– Jag ville bli elevskyddsombud för att jag inte tycker om att se andra fara illa. Vi har inga stora problem på vår skola, jag tycker vi har bra kommunikation. Det är nog mer de psykosociala problemen som att man är stressad, säger Veronika Granström
Hur är det med kränkningar på sociala medier?
– Det finns några appar som bara gör mer ont än bra. det är hemsk hur mycket hat och kränkningar det finns där, säger hon.