Datorn tar en allt större del i undervisningen i skolorna och används bland annat för att söka fakta och lämna in uppgifter. Därför får eleverna i många skolor egna datorer.
Men när en elev kom till en högstadieskola i Luleå fick den tidigare skötsamme eleven problem och blev beroende av sin dator. 2011 började eleven ha ströfrånvaro och mot slutet av vårterminen 2012 slutade eleven att komma till skolan.
Åtgärder dröjde
Redan vid ett möte i januari 2012 fick skolan veta att eleven inte längre ville gå i skolan och att eleven tillbringade mycket tid framför datorn.
Men något åtgärdsprogram upprättades inte i det skedet.
Skolinspektionen riktar nu kritik mot Luleå kommun för att det tog för lång tid innan den påbörjade en utredning av elevens behov av särskilt stöd. Skolinspektionen anser att det är "anmärkningsvärt", eftersom skolan har skyldighet att utreda eleverna behov "skyndsamt".
Dessutom anser Skolinspektionen att det åtgärdsprogram som upprättades inte uppfyller lagens krav, då det inte går att se vilka elevens behov är, hur de ska tillgodoses och hur åtgärderna ska kunna utvärderas.
Skolinspektionen kräver därför att Luleå kommun ska ha vidtagit åtgärder senast 15 mars så att lagens krav uppfylls.