Elddopet – klarar elbussarna kylan?

Nu när kylan dragit in över länet är det upp till bevis om elbussarna klarar vädret. ”Det börjar nu. Nu ska vi få se om det här håller. Det ska man ju vara medveten om att det här är ju ett test vi gör”, säger Torbjörn Niemi, produktionschef LLT.

Foto: Tommy Lundqvist

Luleå2018-12-14 12:59

De två elbussarna på linje sex som går mellan Porsön till Kronan via centrum (och linje sju på helgerna) har varit i trafik i två månader. Driften av bussarna har inte varit problemfri.

– Det har varit lite justeringsbekymmer så klart, men det är det även med traditionella bussar när man får in ny teknik. Vi har haft lite handhavande problem, men överlag så tycker jag att det fungerar bra.

Chaufförerna utbildas succesivt eftersom det är få chaufförer som berörs än så länge. De utbildas i att ställa upp bussarna på rätt sätt, hur man laddar dem och läser av instrumenten i bussen och på laddningsstationen som finns på ändhållplatsen.

– Jag skulle gärna ha sett att vi hade haft alla fem i drift då hade det gått fortare att komma över den här utbildningspuckeln, säger Torbjörn Niemi.

Håller batteriet den räckvidd som ni har beställt?

–Det gör den. Sen får vi se, vi har ju inte haft någon kraftig kyla. Det är framförallt kylan som påverkar driftlängden på batteriet. Vi har inte hunnit dra några slutsatser av det än för vi har kört alldeles för kort stund. Den här veckan kommer vi att kunna se hur det påverkar omloppen.

Hur många felanmälningar har ni fått in hittills?

– Jag kan inte svara på hur många som har kommit in från just elbussar. Vi har ju driftstörningar hela tiden i parken. Det är ju 70 bussar totalt. Det behöver inte vara bussen det är fel på. Vi har ju biljettsystem och allt möjligt annat som också kan fela.

Ska bussresenärerna gardera sig för att det kan bli förseningar?

– Jag har svårt att se det faktiskt. Bussen är ju dimensionerad att klara den här linjen utan att ladda vid varje ändstation. Vi kan alltså hoppa över en laddning. Skulle det nu bli så att kylan påverkar driftlängden så får vi ladda vid varje station. Så har vi dimensionerat.

Den senaste veckan har laddningsstationen inte haft något driftsstopp. – Nu ska vi få se om det här håller. Det ska man ju vara medveten om att det här är ju ett test vi gör.

Laddningstiden för ett tomt batteri är runt åtta minuter. Sammanlagt fem bussar har köpts in från finska tillverkaren Linkker. Den sista bussen levereras i februari.

– Någonstans i mitten av februari rullar alla fem om allting går som det ska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om