Elbolagets tips: Korta duschtiden • Fyll tvättmaskinen

Luleå energi får många samtal om elpriserna av oroliga kunder "Vi märker att det berör många och det är tråkigt när man blir drabbad", säger Magnus Tillqvist, Luleå energi.

Magnus Tillqvist, chef för Analys och krafthanel vid Luleå energi, berättar att bolaget får många samtal från oroliga kunder.

Magnus Tillqvist, chef för Analys och krafthanel vid Luleå energi, berättar att bolaget får många samtal från oroliga kunder.

Foto: Thomas Lövgren

Luleå2023-01-12 19:05

Allt fler oroliga kunder hör av sig till Luleå energi. Det säger Magnus Tillqvist, chef för Analys och krafthandel.

– Många hör av sig som är oroliga över det som varit men även det som kommer framledes. De vanligaste frågorna är plånboksfrågor, säger han.

Råden Luleå energi ger är att minska sin elförbrukning så långt det ä möjligt. Till det hör att fylla tvätt- och diskmaskin så mycket det går, hellre använda diskmaskin än att handdiska. För de med eluppvärmning är rådet att sänka temperaturen i bostaden en grad och att korta ner duschtiden. Använd ecoprogram om det finns möjlighet.

– Se över vattenförbrukningen för den är ofta uppemot 25 procent av ett hushålls kostnader för el om man inte har fjärrvärme, säger han.

Han nämner också att de största energislukarna är kyl, frys, spis och ugn.

För närvarande har Luleå energi pausat ny- och omteckning av fasta elprisavtal.

– Vi pausade i oktober av två skäl. Det ena är att elprisnivåerna inte är särskilt förmånliga om man ska binda dem, man låser in en hög kostnad under en ganska lång tid. Det andra är att vi inte vet hur handeln kommer att se ut. Läget har inte förbättrats och vi ser än högre priser och lite handel på elbörsen. Vår ambition är att återinföra fasta elavtal men än så länge är det inte möjligt, säger Magnus Tillqvist.

Han fortsätter:

– Att våra elpriskunder i norr också kommer få elprisstöd ser vi mycket fram emot.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!