Industriboom och hög inflation sätter press på kommunen

Högre priser och ökad takt i samhällsomvandlingen kan tvinga stadsbyggnadförvaltningen att dra ned för att klara budgeten. Ett tillskott på 15 miljoner kronor behövs.

"Det är verkligen gas och broms för vår del" konstaterar stadsbyggnadschef Helén Wiklund Wårell.

"Det är verkligen gas och broms för vår del" konstaterar stadsbyggnadschef Helén Wiklund Wårell.

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Luleå2023-04-16 19:00

Stadsbyggnadsförvaltningen har redovisat för politikerna i nämnden vilka konsekvenserna blir av de preliminära ekonomiska budgetramarna för 2024. Det behövs ett tillskott på 15 miljoner kronor för att täcka ökade kostnader. 

Hur det blir med den saken avgörs ytterst av kommunfullmäktige som ska besluta om budgeten i juni.

– Blir det inte att vi får ett tillskott, då måste vi göra andra åtgärder inom vår verksamhet. Det får vi ta med stadsbyggnadsnämnden, är det något vi ska sluta göra eller dra ned på eller göra annorlunda? Det är där vi landar i så fall, säger stadsbyggnadschefen Helén Wiklund Wårell. 

Samhällsomvandlingen med nya bostadsområden, Luleå industripark och utbyggnaden av Luleå hamn innebär att förvaltningen måste anställa fler projektledare och anlita konsulter. Projektledarens tid får bara till 80 procent belasta projektet, resterande kostnad hamnar som vanlig lön på driften. 

– För varje ny projektledare vi har behov av, så blir det mer kostnad för oss som vi inte har täckning för på stadsbyggnads, säger Helén Wiklund Wårell.

För 2024 handlar det om fyra miljoner kronor i ökade kostnader för projektledare och konsulter. Ökade priser på bränsle och material till drift och underhåll av gator innebär kostnader på tre miljoner kronor som inte kompenseras. 

Utökade åtgärder på trummor och broar på enskilda vägar kostar fem miljoner kronor utöver budgeten, som är på fyra miljoner kronor årligen. 

Stadsbyggnadsförvaltningen betalar cirka 2,5 miljoner kronor årligen i räntekostnader för investeringar som gjorts i järnvägsspår och kombiterminalen i Gammelstad. Beslut finns att överföra järnvägen till Luleå Hamn AB men det har inte skett än. 

Sammantaget innebär detta kostnader på 15 miljoner kronor som inte täcks av den kompensation som nämnden får i generell prisuppräkning, cirka fem miljoner kronor för 2024. 

Stadsbyggnadsförvaltningen föreslår att beslutet som togs i augusti 2022 att reinvestera i Teaterkajen ska upphävas. 

– Vi vill att nämnden ska göra ett vägval. Vill de att vi ska lappa och laga, eller vill de att vi ska göra någonting utöver det, säger Helén Wiklund Wårell.

Om nämnden vill göra större åtgärder räcker sannolikt inte tio miljoner kronor tillägger hon.

Stadsbyggnadsnämnden föreslås få en ram på 270,47 miljoner kronor 2024. Budget 2023 var på 248,23 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!