Ej för vinterbruk

Norrtåg köpte tolv toppmoderna, vinteranpassade tåg från franska Alstom. Nu visar det sig att de inte klarar en vanlig vinter.Norrtåg tvingas ställa in tåg varje dag och överväger nu att stämma tillverkaren.

Toppmoderna och vinteranpassade tåg från tyska tillverkaren Alstom köptes in för Norrtågs verksamhet. Nu visar det sig att tågen inte klarar normalt vinterklimat i Norrland.
FOTO: Norrtåg

Toppmoderna och vinteranpassade tåg från tyska tillverkaren Alstom köptes in för Norrtågs verksamhet. Nu visar det sig att tågen inte klarar normalt vinterklimat i Norrland. FOTO: Norrtåg

Foto: Norrtåg

LULEÅ2012-12-18 10:41

- Dels måste vi återbetala biljettpengar och dels måste vi ta in bussar, vilket innebär att restiden blir längre för passagerarna. De här problemen har kostat otroligt mycket pengar, säger Lena G Olsson, marknads- och affärsutvecklingschef vid Botniatåg AB, som sköter driften och underhållet av Norrtågs trafik.

Inställt
På tisdagen ställde företaget in
en handfull tåg, bland annat
det som skulle gått från Luleå till Umeå klockan sex. Däremot fungerade trafiken mellan Luleå och Kiruna.

I stora delar av Norrbotten och Västerbotten rådde normala vinterhållanden med några minusgrader och uppehåll eller lätt snöfall.

Skulle klara minus 35
Enligt upphandlingen ska tågen vara vinteranpassade och klara minus 35 grader. Men direkt när vintern kom började de tekniska problemen.

- Det driver in snö och is i hjulhusen, vilket gör att bromsarna inte fungerar. Vi kör ofta från kust till inland och tvärtom, vilket innebär att vi kör genom olika klimat. Den packade snön smälter först och fryser sedan till is när det blir kallt och tågen står still. Tillverkaren Alstom jobbar dygnet runt med att lösa de här problemen, säger Olsson.

De nya tågen köptes in 2010 och användes även förra vintern men då trafikerade Norrtåg endast sträckan Örnsköldsvik-Umeå.

- Det var vissa problem redan i fjol men det har blivit mycket värre i år eftersom vi utökat trafiken, säger Olsson.

Skadestånd
Norrtåg överväger att kräva skadestånd av tillverkaren.

Norrtåg har tidigare drabbats av problem när de nya tågen inte fungerade med det gamla signalsystemet. Bland annat försenades starten av linjen Luleå-Narvik flera månader.

FAKTA Norrtåg

µ Norrtåg startade sin verksamhet på Botniabanan mellan Umeå och Örnsköldsvik i augusti 2010 och har sedan dess utökat trafiken i rask takt, med bland annat Sundsvall-Östersund-Trondheim, Umeå-Luleå och Luleå-Kiruna-Narvik.

µ Norrtåg ägs av de fyra nordligaste länstrafikbolagen. Finansieringen av tågen delas mellan landstingen och staten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om