– Det känns fantastiskt roligt att äntligen kunna möjliggöra för resenärerna att få så bra och fräscha bussar som de förtjänar – och även chaufförerna så klart, säger Ingela Karlsson, tf vd vid Länstrafiken.
18 mars, på bussförarnas dag, fick de komma och titta på de nya bussarna som ska trafikera sträckan mellan Umeå och Haparanda från 1 april. Äntligen, tycker bussförarna.
– Vi har fått vänta alldeles för länge. Nu ser jag fram emot nya krafter, nya tider, säger bussföraren Fehmi Mahdi.
Problemen med de gamla bussarna har varit många. Förseningar har varit mer regel än undantag och turer har helt fått ställas in. Toaletter har varit ur funktion och resenärer har suttit i nersuttna säten i bussar som ibland har varit för varma, ibland för kalla. Något som även har skapat stress för bussförarna.
Orsaken är att upphandlingen, som påbörjades redan 2017 och skulle ha varit klar 2020, blev kraftigt försenad på grund av en överklagan.
Det gamla bussbolaget Transdev fick fortsätta köra på övertid och reparera de gamla uttjänta bussarna gång på gång.
– Det har varit katastrofalt. Man kan inte leverara det man vill, säger Fehmi Mahdi.
Han får medhåll av kollegan Bror Hjort:
– De har ju gått sina nästan 300 000 mil. Det har inte varit några större incidenter mer än att bromsarna la av och att motorstyrkan la av, men sådana problem får inte finnas när man är ute på E4:n.
De nya bussarna tycker han spontant ser bra ut, om man bara förbättrar skyddsväggen bakom föraren.
– Givetvis blir det bättre med bussar som fungerar. Då kan du ta emot resenärerna med ett leende och behålla det leendet hela vägen.
Lena Isaksson testar ett förarsäte och konstaterar att det är bra.
– Det har varit lite spännande att fara med en buss som har gjort sitt, att se om du kommer hem. Men nytt är nytt och de är ju mer driftsäkra.
Jonas Kempe är vd på Connect Bus med huvudkontor i Göteborg, som vann upphandlingen och tar över trafiken.
– Det känns oerhört kul att kunna göra den här nystarten med helt nya bussar, säger han.
En ny buss kostar cirka 5 miljoner kronor, men kontraktet är värt flera 100 miljoner kronor.
Alla förare från Transdev har fått erbjudande om anställning.
En nyhet är att ungefär hälften av bussarna har ett godsutrymme i bak.
En rullstolsramp finns också och bussen kan "niga" för att underlätta ombordstigning.