Efter tågolyckan: Trafikverket röjer upp

Nu är Trafikverket på väg ut för att börja röja upp bangården utanför SSAB:s område efter ett godståg spårat ur och orsakat skador på flera vagnar. "Det påverkar verksamheten i hög grad på godsbangården", säger Lennart Helsing, kommunikatör vid Trafikverket.

Sent under tisdagskvällen spårade ett av Hector rails godståg ur och körde in i några av SSAB:s stillastående vagnar.

Sent under tisdagskvällen spårade ett av Hector rails godståg ur och körde in i några av SSAB:s stillastående vagnar.

Foto: Ellen Jakobsson

Luleå2018-08-01 11:17

Spåret där urspårningen skedde tillhör Trafikverket, därför kommer de skicka ut två representanter som ska städa upp på området. Hur länge arbetet kommer ta är ännu oklart eftersom de inte vet vilka skador detta medfört.

– Vi måste göra spåret farbart igen och lyfta bort loket och vagnarna som kört in i varandra, sedan måste vi bedöma skadorna som uppstått på spåranläggningen, säger Lennart Helsing.

Hans uppfattning är att urspårningen skett i samband med växling.

– Urspårningar i samband med växling händer ibland, inte helt ovanligt. De flesta urspårningar är i samband med godshantering och växling inne på just bangårdar. Sådana här händelser utreds noggrant, vi måste veta varför de spårade ur, om det är tekniskt fel eller den mänskliga faktorn.

Tåget som spårade ur ska vara bolaget Hector rails, i samband med urspårningen körde tåget in i tre av SSAB:s stillastående vagnar som Green Cargo körde. Totalt drog loket fem vagnar från SSAB, enligt Green Cargo ska tre vagnar ha skadats. Enligt Sara Blix, SSAB:s informationsansvarig, påverkas de inte i större utsträckning.

– Det är underhållsstopp i Borlänge så vi kommer inte köra något stål, säger hon.

En utredning kommer ta vid och det kan ta flera månader att utreda vad orsaken är, om det beror på den mänskliga faktorn eller om det rör sig om ett tekniskt fel.

Olyckan har medfört konsekvenser för verksamheten på godsbangården.

– Vi kommer inte ens in där eftersom Hector rails tåg är i vägen. Detta innebär att vi inte kommer kunna utföra transporter för SSAB som vi ska, säger Björn Andersson, säkerhetsutvecklare på Green cargo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om