Efter pizzan: luftstrid i mörker
Tisdagkvällar är inbokade för kvällsflygningar på F 21 under vintertid.- Vi ska kunna verka i alla väder dag och natt, förklarar chefen för 211:e divisionen Jörgen Marqvardsen.
FOTO: Bengt-Åke Persson
Foto: Bengt-Åke Persson
Först möts vi av ett minst oväntat budskap. Ur högtalare strömmar budskapet ut - det finns pizza.
Tekniker och mekaniker tar för sig. Men Johan Hagman har ätit hemlagat och gör sig i stället redo för att taxa ut ett av planen.
- Vi jobbar i par tekniken och mekaniker. Mekanikern kollar eventuell brand i lilla motorn och teknikern ger signaler till föraren att det är OK att starta motorn.
- Det har hänt att luckan inte varit stängd när planet taxat iväg. Men det var länge sedan.
När planen landat fylls nytt drivmedel på. Oljor och däck synas.
- Vi har en checklista som vi följer. Är allt bra att det bara att fara upp en sväng igen.
Tjuriga flygplan
2003 blev han färdigutbildad tekniker och fick arbete på F 21. Han trivs med det omväxlande jobbet.
- Grundtänket är att vi ska följa flygplanet hela tiden på linjen tills något fel uppstår. Teknikerna följer "sina" plan även när det är dags för service. De är som individer som tjurar på olika sätt.
Under vintertid har F 21 tillstånd att genomföra mörkerövningar under tisdagar och har under övningstiden företräde före civila flyg.
- Det är lite annorlunda än på dagen, då annorlunda flygregler gäller, säger Marqvardsen och liknar mörkerflygning med flygning i moln.
Rent fysiskt kommer kvällens övning att ske i Västerbotten, norr om Lycksele. Och planen kommer inte att vara i nära kontakt med varandra, eftersom piloterna inte ser de andra.
F 21 har ett stort övningsområde - från Kiruna i norr till en bra bit söder om Lycksele. Åt andra håller från fjällen en bit ut i Bottenviken. Enligt Marqvarsen har stridsflyget här en stor fördel eftersom det är väldigt få störningar och lite vanlig flygtrafik.
Vädret
De två divisionerna på flottiljen turas också om att mörkerflyga. Men vädrets makter kan sätta stopp:
- Vi kan inte flyga i vilket väder som helst.
Innan planen tagit fart har också meteorologen haft ett finger med i spelet.
- Vi gör prognoser och följer upp att det blir som vi sagt, förklarar Elisabeth Grunditz som arbetat i drygt fyra år.
Prognosen handlar om väder och vindar på flygplatsen och i övriga delar av övningsområdet. Hon förklarar det med att det ibland är båda divisionerna igång och då behövs det prognoser från både södra och norra delen.
- Om inte vädret stämmer får vi korrigera prognosen, säger hon och trivs med det lugna kvällsarbetet.
Utsikten från flygledartornet, som stod färdigbyggt 2005, är extremt god.
- Vi har full koll på allt dagtid, säger en nöjd meteorolog som varje dag lär sig något nytt.
Plan efter plan tar mark igen. Om knappt en timme ska nästa sällskap lämna banan på Kallax.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!